30.12.04

De: Lluís Carrasco [mailto:llcarrasco@laptp.org]
Enviado el: dimecres, 29 / desembre / 2004 22:58
Para: Grup
Asunto: Escrit en relacio a les inversions en infrastrucutures viàries i la manca de suport a l'autobús Us adjunto escrit que he enviat a diferents diaris per a ser publicat com a cartes al Director en relació a les inversions en infrastrucutures viàries i la manca de suport decidit del Govern a l'autobus.

Rebeu una cordial salutació i els meus desitjos d'un feliç 2005.

Lluís Carrasco Martínez
Associació per a la Promoció del Transport Públic.

Mobilitat sostenible: més autobusos i menys autovies
En aquest últims dies hem pogut llegir diferents noticies que ha segurament han alegrat als automobilistes, en primer lloc que el Govern deixa a la meitat l’increment que pertocava en les tarifes dels peatges i en segon lloc que destina 515 milions d’euros per fer 133,3 km. en quatre noves autovies, en que el peatge o abona l’administració i no el usuari, es a dir que paguem tots els ciutadans, tinguem o no cotxe. Crec sincerament que es un greu error que la financiació de infrastructures viàries per vehicles privats existents i la construcció de noves, sigui pagada per diners públics, entenc que aquests recursos econòmics es deurien destinar a millorar de forma urgent el Transport Públic i en especial l’autobús. En aquest context m’ha sorprès la poca rellevància que s’ha donat per part dels mitjans de comunicació a la important mesura que el Govern per fi ha acordat: La construcció de 2 nous carrils - bus segregats en dos dels accessos a Barcelona, a la Meridiana i a la Diagonal, que serviran perquè els autobusos evitin els embussos i guanyin temps. Aquesta noticia segurament es pressupostàriament irrisòria en comparació amb les inversions anteriorment citades per a noves carreteres, però en canvi té una importància rellevant, doncs segurament afectarà positivament a moltes mes persones que las que utilitzaran les noves autovies.

La anomenada Mobilitat sostenible no passa per la construcció de noves carreteres i autovies, perquè hi puguin circular mes cotxes, que les tornin a col·lapsar al poc temps, sinó per una real aposta de tots els Governs i ciutadans pel Transport Públic, amb nous sistemes ferroviaris, però sobre tot impulsant i millorant un dels instruments de transport públic mes importants que ja tenim : l’autobús.
Necessitem de veritat un política decidida en aquesta matèria i a la creació d’aquests carrils bus segregats, deuríem incorporar altres en punts conflictius de diferents accessos viaris de la xarxa catalana i tanmateix realitzar mesures de priorització semafòrica dels autobusos, de forma que l’autobús sigui realment prioritàri en la circulació viària en les carreteres i en l’interior de pobles i ciutats. Es també de justícia la supressió total dels peatges a les línies regulars d’autobusos que hi circulen per les autopistes.
Finalment és del tot necessari i imprescindible afrontar decididament un del reptes mes importants que tenim pendents en matèria de Transport públic: La ordenació i millora a fons de les actuals línies d’autobusos regulars, en itineraris, en vehicles accessibles i ecològics, en freqüències de pas, en les parades, etc. Per això cal revisar la planificació existent i realitzar un Pla de Serveis del Transport Públic de Catalunya on a mes de l’optimització de la xarxa ferroviària, es contempli de forma molt seriosa la eina mes eficaç i menys protegida que tenim: l’autobús. Es del tot necessari donar un gran salt de qualitat, cal revisar la seva financiació i ssitemes d’explotació i preveure la seva subvenció real mes enllà de l’entorn estricte de l’EMT i la ciutat de Barcelona i per tant es imprescindible que els pressupostos de la Generalitat contemplin la subvenció dels serveis d’autobusos regulars interurbans i urbans de moltes ciutats de Catalunya, doncs amb pocs diners anuals (en comparació als d’inversions en infrastructures viàries) destinats a la subvenció d’aquest servei públic, assoliríem una millora real i tangible de serveis de Bus i del seu ús per part dels ciutadans.

Sols un política decidida i valent de financiació i potenciació real de l’autobús en el sistema de Transport Públic Català, possibilitarà que la Mobilitat Sostenible arribi de veritat a tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya.

Lluís Carrasco Martínez
Associació per a la Promoció del Transport Públic

llcarrasco@laptp.org