10.11.06

Urbanisme i Planejament

El nou port esportiu de Cubelles començarà a construir-se passat l'estiu del 2007

El Grup Marítim Metropolità i l’Ajuntament de Cubelles van fer la presentació del projecte a l’estand de la Direcció General de Ports i Transports de la Generalitat de Catalunya, en el marc del Saló Nàutic de Barcelona.

Les obres de construcció del Port Esportiu de Cubelles podrien iniciar-se passat l’estiu de 2007. Així ho van anunciar Manel Nadal, secretari de Mobilitat, i Josep Marcillas, Alcalde de Cubelles, en la presentació del projecte del port cubellenc a l’estand de la Direcció General de Ports i Transports de la Generalitat de Catalunya al Saló Nàutic de Barcelona. La presentació va comptar amb els màxims responsables del Grup Marítim Metropolità i una representació de regidors de l’Ajuntament de Cubelles.

Responsables de Ports de Catalunya van informar a la delegació cubellenca que, en una previsió realista, cap a la primavera del 2007 es donaria la concessió administrativa a l’empresa constructora i que es podrien adjudicar les obres de forma immediata per iniciar els treballs, que tindran una durada aproximada d’un any i mig, cap al setembre de 2007.

El port de Cubelles tindrà una superfície total de 138.000 m2. Constarà d’un canal exterior, que és on s’ubica el tub de presa d’aigua de la central tèrmica de Cubelles, i la dàrsena interior on es localitzarà el port. Els amarratges, 553 en total, aniran des dels 8 als 20 metres d’eslora. El projecte també inclou una marina seca de 1.800 m2 amb una capacitat de 144 vaixells amb una eslora màxima de 7 metres i un varador amb capacitat per a 66 vaixells. A l’aigua, els amarradors es disposen de forma que es faciliten no només les maniobres dels vaixells, si no que la seva gestió i control sigui senzilla. Els amarradors destinats a embarcacions en trànsit queden situats al costat de la zona d’oci per aconseguir entre uns i altres una interacció semblant a la del ports naturals.

La superfície de terra es divideix en tres àrees: l’àrea central, l’àrea tècnica i l’àrea comercial. L’àrea central gira al voltant de l’edifici de Capitania i està destinada als serveis nàutics. En aquesta àrea, l’Ajuntament de Cubelles disposarà d’un local per a les seves activitats. L’àrea tècnica, on estarà ubicada la marina seca, els serveis portuaris i de tallers, queda a llevant i té la particularitat que l’accés de les embarcacions per mar es fa des de el canal exterior i no des de l’interior per tal de no generar cap afectació als usuaris del port.

L’àrea comercial i d’oci es situa a ponent i gaudeix tant de la seva integració al port com de la seva proximitat a les platges. En aquest espai hi haurà 57 amarres públics tarifats. En aquesta zona s’ubicarà també una zona d’aparcament amb capacitat per a 772 vehicles que es combinaran amb arbrat. Els usos definitius que es poden donar en aquest port estan subjectes a l’aprovació del Pla especial d’usos del futur port esportiu de Cubelles per part de l’Ajuntament de Cubelles.

Respectuós amb el litoral.

El nou port esportiu de Cubelles es construeix sobre la zona de presa d’aigües de la central tèrmica de Cubelles, que fa la funció de captar i retornar al mar l’aigua que refreda la central. D’aquesta manera, es minimitza l’impacte ambiental i paisatgístic ja que el nou port no generarà noves ocupacions en el front marítim que entorpeixin la dinàmica litoral o que vagin en detriment de les zones de bany i d’esbarjo. A més, es preveu la integració paisatgística entre el port i el seu entorn com una continuïtat vegetal entre el passeig litoral i la dàrsena. D’aquesta manera, s’aprofita una estructura ja existent i, sense generar cap nou impacte, es potencia el seu ús creant un nou espai públic que podrà ser utilitzat tant per la nàutica esportiva com pels mateixos veïns de Cubelles.
Pel que fa a les mesures mediambientals, el projecte contempla un complex sistema de barreres de filtrat de sorres per garantir la qualitat de las aigües d’aspiració necessàries per la refrigeració de la tèrmica.
Josep Marcillas, Alcalde de Cubelles, va mostrar la seva “satisfacció de donar a conèixer públicament el projecte del Port Esportiu”. Marcillas va recordar que “des del 2002 estem treballant per aquest projecte que ens fa molta il·lusió” i va destacar que la construcció “tindrà una enorme repercussió, perquè serà dinamitzadora de tot el municipi creant-se serveis, llocs de treball i es un espai de turisme nàutic”. En aquest sentit, l’Alcalde cubellenc va referir-se a l’existència del Club Marítim Cubelles, fundat a principis de la dècada de 1970, com a gran referent de l’esport de la nàutica a Cubelles.
La creació de més de 500 amarratges “ajudarà a pal·liar la mancança d’amarres que es va evidenciar en la presentació del Pla de Ports de Catalunya”. Marcillas va expressar la voluntat municipal “que les obres s’iniciessin el més aviat possible, però si al 2007 el Port es pot tirar endavant ens donarem per satisfets”.
Per la seva banda, Manel Nadal, ha destacat la tasca que s'està duent a terme des de la Generalitat per ampliar l'oferta d'amarratges a Catalunya, una de les principals demandes del sector nàutic. Una oferta que ha estat contemplada en el Pla de Ports 2006-2015 i que preveu passar de 28.000 a 31.000 amarratges. Però, ha afegit, aquest pla “no podrà cobrir tota la demanda d'amarratges en aigua”. En aquest sentit, el secretari de Mobilitat ha demanat consciència en tant que això no serà mai possible i que per tant s'ha de fer 'un canvi de mentalitat' i començar a deixar els amarratges en l'aigua per les eslores grans i adequar espais de terra per als vaixells més petits.
Nadal ha remarcat també la necessitat de continuar tirant endavant projectes per fer front a aquesta demanda trobant sempre l'equilibri mediambiental i partint de la col·laboració entre les administracions públiques i el sector privat.

Departament de Comunicació
http://www.cubelles.com/