10.6.07

Joves i premsa
Santi Nolla / Periodista


Els joves, que prefereixen Internet com a font de notícies i informació, segueixen considerant els mitjans i els formats tradicionals més exactes, fiables i dignes de confiança. Aquesta és una de les principals conclusions a què ha arribat l'Associació Mundial de Diaris després de fer un estudi amb una investigació qualitativa a 10 països (EUA, Regne Unit, Sèrbia, Suècia, Espanya, Líban, Sud-àfrica, Colòmbia, Filipines i Japó).

LA MOSTRA ES VA FER SOBRE 100 PERSONES (10 per país), massa petita per extreure conclusions de fons, però va permetre calibrar les reaccions davant de sis hipòtesis: 1) Com i quant consumeixen notícies els joves? 2) Quin tipus de notícies i informació interessa més a la joventut? 3) Quin és l'aspecte d'un diari ideal per als joves? 4) Quins valors transmeten avui les notícies i la informació als joves? 5) Quin paper desenvolupen en la disseminació de les notícies i la informació? 6) Quin tipus de persones influeixen en els hàbits de consum d'informació i diaris dels joves? En la primera hipòtesi, els joves creuen que estar ben informats requereix anar a fonts diferenciades pel que fa a format. Existeix una sincera necessitat d'accedir i obtenir múltiples punts de vista. No se senten a gust accedint a una sola font d'informació.

UNA ALTRA RESPOSTA DELS JOVES a les hipòtesis plantejades és que està minvant l'interès en les formes passives dels mitjans d'informació (ràdio, TV, etcètera); els joves volen interactuar amb els mitjans i contribuir al seu contingut. És evident que els joves passen menys temps en els mitjans tradicionals i més en els nous. TV, diaris i ràdio estan perdent terreny front a Internet, telefonia mòbil i MP3. Molts participants van manifestar, però, que els agradaria passar més temps amb els diaris i altres mitjans d'informació tradicionals. En contra dels estereotips, molts joves segueixen mostrant-se respectuosos amb les fonts d'informació tradicionals i no les qualifiquen d'obsoletes. Caldria conèixer realment si els mitjans tradicionals i els nous competeixen entre si en les dietes mediàtiques dels joves.

UNA ALTRA CONCLUSIÓ: encara que l'ús d'Internet és alt per part dels joves amb accés a la xarxa, l'ús dels llocs de diaris on line és baix. La pujada de cercadors pot tenir alguna cosa a veure-hi. Existeix la sensació que el contingut de la versió paper és preferible i es tendeix sobretot a la versió on line perquè hi ha un ampli ventall d'interacció i fòrums.

ELS JOVES NO TENEN UN RITUAL INFORMATIU CLAR. La manca de temps és una de les causes. Els participants de més edat tenen un ritual més clar, llegeixen el diari amb el cafè del matí; els joves quan tenen temps per fer-ho. Quines notícies els interessen? Locals, regionals, nacionals i internacionals. L'interès per estar informat augmenta amb l'edat. Els més joves semblen més interessats en grans titulars, i els més grans tenen més fam de notícies detallades i debats. La majoria va dir que llegeixen la portada i pràcticament tots van assenyalar que no llegeixen la secció d'economia. Les dones es van mostrar més partidàries de la secció d'espectacles i els homes de la d'esports, però seria necessària una mostra més àmplia per poder parlar d'hàbits.

ALS JOVES ELS AGRADA EL TACTE DEL DIARI, però no els atrau el format gran, sobretot a l'hora de portar el diari a la feina o a l'escola. A la pregunta sobre el seu diari ideal la majoria va contestar que volien un format més petit i manejable, però amb el mateix nivell de qualitat del gran format i, en general, els enquestats no van mostrar connotacions negatives amb el format tabloide.

TAMBÉ VAN ASSENYALAR QUE LLEGEIXEN MÉS premsa de pagament que no pas gratuïta i que aquesta la fan servir més per als trajectes a la feina i l'escola, i els de pagament per llegir-los a casa. En línies generals, el gratuït no reemplaça al de pagament, sinó que compleix una funció diferent en el ritual de notícies diàries.

MOLTS ESTAN D'ACORD que estar informat és un benefici que s'estén a diferents àmbits. Alguns participants veuen una relació entre estar al dia i no desentonar en les converses amb coneguts i familiars. L'element social és clau en el procés de recerca particular de notícies i informació. Molts diuen que no se senten bé informats sobre el món i que és per una qüestió de temps, més que no per falta d'interès.

LA PRINCIPAL COMPETÈNCIA DE FUTUR per a les notícies i la informació són les mateixes xarxes i cadenes socials dels joves, però encara que la popularitat de llocs web com YouTube o els blogs continuarà creixent, els joves no creuen que arribin a substituir els diaris com a font d'informació. Sí que els veuen, en canvi com a canals per fer pública una opinió. En el terreny de les influències, la més evident és la paterna. La majoria recorda haver tingut un diari a casa mentre es feia gran.

Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 30. Diumenge, 10 de juny del 2007