22.3.06

DESCRIPCIÓ: LA MILLERA. (UTR-C 159)
Superfície: 23,00 HaMunicipis afectats: Vilanova i la Geltrú Comarca: Garraf (Barcelona)Planejament urbanístic actual: Sòl No Urbanitzable (agrícola). Lliure permanent.Límits de l'àmbit: Al nord: Carretera C-31, Sòl no Urbanitzable (agrícola). A l'est: Sòl No Urbanitzable (càmping). Al sud: Línia de tren, Sòl Urbanitzable (residencial: Cubelles). A l'oest: Sòl Urbanitzable Delimitat (residencial)Descripció del medi natural: Àmbit format per un retall bàsicament agrícola ubicat a la plana litoral que està a les faldes de la Muntanya del Corral de l'Almirall. Tan sols alguns espais residuals entre infrastructures presenten vegetació espontània, amb la presència del pi blanc formant l'estrat arbori.Alguns camps agrícoles estan abandonats.Usos i activitats actuals: Agrícola: oliveres, conreus herbacis. Habitatge.Construccions i instal·lacions actuals: Edificació rural amb tanca perimetral. Carretera C-31, línia de tren. Pannells publicitaris.Connectivitat: Àmbit aïllat entre infrastructures i zones urbanes, possible connectivitat a través de la zona agrícola que envolta al Torrent de Santa Maria, a l'est de l'àmbit.Valors paisatgístics i ambientals: Estructura agrícola.Impactes actuals o previsibles: Fragmentació del territori degut als usos existents. Progressiu abandó de l'agricultura. Impacte de les urbanitzacions i de les infrastructures que delimiten l'espai.Increment de la pressió urbanística.
SUGGERIMENTS:
Es recomana preservar l'àmbit de possibles aprofitaments urbanístics, per raó de:
Tractar-se d'un àmbit que pot complir amb la funció d'assegurar la preservació i la continuïtat d'espais de valor paisatgístic i ambiental.
Mesures a tenir en compte:
Integració de les infrastructures i urbanitzacions que delimiten l'àmbit, mitjançant usos adequats i el tractament de les seves vores.
Incentivar les activitats agrícoles per evitar el seu abandonament. En cas d'abandó, propiciar la restauració dels sistemes naturals que l'hi són propis.
Control de les tanques perimetrals per raons de permeabilitat visual, integració paisatgística i de connecitivitat ecològica.
Controlar els pannells publicitaris.
Control dels usos periurbans.

Transcripcions literals de la web de la Generalitat de Catalunya

Cronologia bàsica de l’afer de la Platja Llarga

Anys 70
Ja estava aprovat el Pla Parcial de la Platja Llarga.
1981
El Pla General d’Ordenació Urbana de Vilanova i la Geltrú, la qualifica de sòl urbà.
27-11-1996
S’aprova definitivament per la Comissió d’Urbanisme de Barcelona el Pla Especial de Reforma Interior (PERI) del sector de la Platja Llarga d’acord amb les especificacions de l’informe de Protecció Mediambiental de la Diputació de Barcelona.
3-11-1997
Per acord del Ple Municipal s’aprova inicialment el Projecte d’Urbanització.
1-3-1999
Per acord del Ple Municipal, s’aprova definitivament el Projecte de Compensació.
juny 2001
En la revisió del Pla General d’Ordenació Urbana de Vilanova i la Geltrú no es presenta cap al·legació i continua sent sòl urbà.
15-6-2001
El Ministerio de Medio Ambiente autoritza, per Ordre Ministerial, la ocupació de béns de domini públic marítim-terrestre per a la realització de les obres de protecció costanera de la Platja Llarga.
7-10-2002
S’aprova definitivament, per acord del Ple Municipal, el Projecte d’Urbanització.
22-12-2003
El Ple municipal aprova inicialment, per unanimitat, la modificació puntual del Pla General i el conveni urbanístic amb Subirats Berenguer que permet la construcció de 259 habitatges i obliga a la construcció d’un hotel a Platja Llarga. L'acord s'envia a la Generalitat, que n'ha de fer un informe.
1-3-2004
El Ple aprova definitivament, per unanimitat, l'estudi de detall d’ordenació volumètrica de Platja Llarga.
24-5-2004
La Comissió de Govern de l’Ajuntament dóna llicència d’obres per a la construcció de l’edifici R3 de 78 habitatges i pàrquing a la Platja Llarga.
21-6-2004
L'Agencia Catalana de l'Aigua (ACA), que ha d'informar de la modificació puntual del Pla General, envia un requeriment a l'Ajuntament demanant un estudi d'inundabilitat.
15-7-2004
S’aprova definitivament el Pla Especial de Restauració i Protecció (PERP) dels espais lliures del sector Platja Llarga.
19-7-2004
La Junta de Govern Local de l'Ajuntament decideix suspendre les Llicències d'obres ja concedides a la zona i demanar a la promotora un estudi d'inundabilitat, que resulta ser negatiu.
Setembre 2004
L' Ajuntament demana opinió al col·lectiu Salvem Platja Llarga, que lliura un informe que admet el caràcter inundable de la zona des del mar. Aquest estudi i el de l'empresa promotora són lliurats a l'ACA. L'Ajuntament demana un tercer informe a la UPC.
Novembre 2004
Es trenca la negociació per construir 1.750 pisos, com a resultes del “traspàs” de l’edificabilitat de la Platja Llarga, al Piular.
20-5-2005
La Generalitat de Catalunya aprova el Pla Director Urbanístic del Sistema Costaner que recomana preservar La Millera de possibles aprofitaments urbanístics.
Octubre 2005

L’Institut Català del Sòl (INCASOL), organisme de la Generalitat de Catalunya, compra i escriptura el 50 % dels terrenys agrícoles de La Millera per un valor aproximat de 6,3 milions d’euros.
10-2-2006
L’Ajuntament fa públic el trasllat de l’edificabilitat de la Platja Llarga i la construcció de 1.744 habitatges a La Millera. Oficialment encara s’està a l’espera de l’informe d’inundabilitat que ha de redactar l’ACA.
1-3-2006
A la pregunta del Diputat Sr. Esteve Orriols al Parlament de Catalunya sobre com es troba l’informe d’inundabilitat, el Conseller de Medi Ambient i Habitatge, Hble. Sr. Salvador Milà, contesta que l’expedient està tancat des del 19 de gener passat com a conseqüència de la manca de resposta de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú als reiterats requeriments de l’ACA.

www.ciuvilanova.org