11.6.06

Penedès.
Els opositors a l’autovia que foradarà el Montgròs demanen alternatives.
El Consell Comarcal del Garraf estudia dijous el projecte i si hi presenta al·legacionsALBERT MERCADER.
Vilanova i la Geltrú.
La plataforma El Montgròs viu. No al Forat de la C-15 i el col·lectiu ecologista Bosc Verd estan preparant al·legacions al projecte de l’eix diagonal entre Vilanova i la Geltrú i Puigdàlber, que se subhastarà a final d’any. Els dos col·lectius reclamen que abans de començar a executar el tram, que inclourà la construcció de 30 ponts o viaductes i 11 passos inferiors, caldria prioritzar la millora del transport públic de tot l’eix, «que és totalment insuficient». Els ajuntaments afectats i els dos consells analitzen també el projecte amb uns altres ulls: la majoria aplaudeixen la proposta després d’anys de reivindicació.

El col·lectiu Bosc Verd és de moment qui té la feina més avançada. Els ecologistes ja van plantejar al·legacions quan es va treure a informació pública el tram entre Sant Pere de Ribes i Vilafranca del Penedès i apunten que les al·legacions que presentaran ara –tenen temps fins al 31 de juliol– seguiran la mateixa línia. Consideren que destinar 256 milions d’euros per convertir l’eix en una via ràpida entre Vilanova i la Geltrú i Manresa és «fomentar el trànsit privat i posar noves barreres al territori», apunta Jordi Asensi, portaveu del col·lectiu. Per Asensi, l’alternativa vàlida seria millorar l’accés actual –una de les alternatives que ja es recull en l’estudi de viabilitat– i el transport públic en aquest tram, que ara és insuficient. «Un exemple del poc interès per millorar el transport és que l’autobús ni tan sols passa per aquesta via. A més, no es pot justificar una autovia amb un índex de 20.000 vehicles diaris entre Vilanova i Vilafranca. Si posessin transport públic els caps de setmana no hi hauria els col·lapses que hi ha», conclou.
Per la seva part, la plataforma ciutadana El Montgròs Viu ha anunciat que aquest cap de setmana es començarà a parlar de les accions que es portaran a terme per reactivar la campanya en contra del traçat que es va aturar després de recollir més de 800 signatures d’adhesió. La principal queixa del col·lectiu, integrat per UM-9, ERC, ICV, el col·lectiu Endavant i l’entitat Ger, és el gran impacte que suposarà el traçat per al municipi i per a la muntanya del Montgròs, que es perforarà per fer un túnel de 1.500 metres. «Un traçat que hipoteca el creixement del municipi i que té un elevat impacte ambiental», apunta Ramon Moragues, president d’UM-9.
Si aquests dos col·lectius es troben en una banda de la balança, a l’altre costat hi ha les institucions públiques que reclamen des de fa anys la creació d’una via ràpida que connecti la costa amb l’interior del país sense haver de passar per Barcelona. La proposta que acaba de presentar el govern català proposa la reforma dels 68,3 quilòmetres de les carreteres C-37 i C-15, amb 35,6 quilòmetres de nova construcció, que permetran connectar en només una hora Vilanova i la Geltrú i Manresa amb trams d’autovia.
Els principals beneficiats de la reforma viària serà Canyelles, que desplaçarà el trànsit cap al sector est, i Vilafranca del Penedès, que traurà definitivament el trànsit de la via del nucli i generarà nous accessos. El consell del Garraf ha anunciat que dijous analitzarà l’estudi de viabilitat per presentar al·legacions igual que la resta d’ajuntaments afectats pel nou tram consultats ahir pel diari. Qui de moment no estudien presentar al·legacions és el consell de l’Alt Penedès, que es mostra convençut de la idoneïtat de la nova via per millorar la comunicació del Penedès.
www.vilaweb.cat