22.6.06

Vilanova amplia la ruta.. El Garraf tindrà una xarxa ciclista que connectarà els municipis de la costa.
Vilanova prepara un pla local de la bicicleta per ampliar la seva ruta i millorar els carrils actuals.
LAURA MARÍN.
Vilanova i la Geltrú
El Garraf crearà una xarxa de carrils bici que connectarà tots els municipis de la comarca, especialment els de costa. L'objectiu del projecte Bici-net és promoure els viatges sostenibles dins de la comarca amb una combinació entre el ferrocarril i els carrils bici locals. Tot i que en un primer moment el projecte se centrarà a establir una connexió per la costa, l'estudi sobre mobilitat també preveu la creació de rutes en bicicleta per expandir la xarxa fins als municipis de muntanya, Canyelles i Olivella. La xarxa aprofitarà més de vuit quilòmetres de carrils bici existents, tot i que projecta crear una xarxa de 25 quilòmetres a curt termini.L'Ajuntament ha presentat un primer projecte per elaborar el pla especial de la bicicleta. L'objectiu és ampliar la xarxa urbana actual i millorar els carrils bici existents a la ciutat. Actualment, a Vilanova hi ha 6,8 quilòmetres de carrils bici i es calcula que un 2% dels desplaçaments que es fan dins de la ciutat es fan en bicicleta. Per poder ampliar aquest percentatge –el repte que es marca l'Ajuntament és arribar al 5%– el pla especial proposa unir amb una xarxa per a ciclistes els principals generadors de mobilitat (estació de trens, ajuntament, zones esportives, centres docents), dissenyar un carril amb una secció diferent de la vorera i la calçada (que podria ser diferent depenent de la zona on estigui), implantar un pla de pacificació del trànsit i preveure en la projecció urbanística aquests carrils específics.
El primer pas que ha fet el consell comarcal, que impulsa aquest projecte de la mà dels ajuntaments, és fer un inventari dels carrils bici existents al Garraf i de les rutes que es podran aprofitar per a la futura xarxa comarcal, que tindrà un total de 76,8 quilòmetres. Segons l'estudi que ha fet l'enginyer Simon Hayes, uns 25 quilòmetres es podran establir de forma immediata a través dels carrils bici locals: l'informe diu que hi ha 8 quilòmetres aprofitables, 7,4 que ja han projectat els ajuntaments, 11,5 que es poden incorporar a curt termini, 19,2 que s'estudiaran a curt termini i 30,5 que es deixaran per a més endavant.
Algunes de les millores que remarca l'informe de Simon Hayes, aplicables a curt termini, són, a Cubelles, l'establiment de connexions per a ciclistes amb el Baix Penedès; la prioritat de fer el carril bici a la vorera de l'eix transversal de Vilanova i l'arranjament de l'encreuament de la ronda Europa. A més, el document també recomana fer actuacions municipals per adequar a l'ús de la bicicleta les rotondes de la rambla del Garraf i les vies locals a Puigmoltó i la connexió entre la urbanització Rocamar i la xarxa ciclista de Sitges, aprofitant les obres de Can Girona, entre altres aspectes.
www.vilaweb.cat