12.10.07

Doris Lessing, l'autor de més edat que mai ha rebut el premi, és guardonada per la seva obra compromesa amb el feminisme, la lluita antiracista i contra la desigualtat

El Nobel, finalment
Redacció

Feia uns anys que Doris Lessing havia desaparegut de les travesses per al premi Nobel de literatura. Per això quan ahir el secretari permanent de l'Acadèmia Sueca, Horace Engdahl, va pronunciar el nom de l'escriptora britànica, l'anunci no va deixar de ser tota una sorpresa que va agafar desprevinguda la mateixa escriptora. Malgrat que l'Acadèmia ha admès que la decisió de donar el premi a Lessing ha estat "una de les més meditades que aquesta institució ha pres mai", l'autora d'El quadern daurat i La terrorista bona, que el pròxim dia 22 farà 88 anys, ha fet història en ser la persona de més edat a rebre el Nobel de literatura i l'onzena dona que rep el guardó, tres anys després del premi a l'austríaca Elfriede Jelinek.
Compromesa amb el feminisme, la lluita contra el racisme i les causes amb els més dèbils, Doris Lessing és una autora de culte, no molt popular, però considerada un dels puntals de la literatura anglesa del segle XX, sobretot de la fecunda generació de periodistes, novel·listes i dramaturgs anglesos sorgits als anys 50 a la Gran Bretanya. Les motivacions de l'Acadèmia obeeixen a aquest compromís vital i literari de l'autora: "La seva capacitat per transmetre l'èpica de l'experiència femenina i narrar la divisió de la civilització amb escepticisme, passió i força
visionària".
Encara que a les últimes dècades havia rebut prestigiosos reconeixements -com el Premi Internacional Catalunya el 1999 i el Príncep d'Astúries el 2001-, semblava que a Lessing el Nobel se li resistia.

Nascuda Doris May Taylor a Kermanshah (a l'actual Iran), filla d'un militar i d'una infermera britànics, als sis anys es va traslladar amb la seva família a Rhodèsia del Sud (l'actual Zimbabwe). La seva infància en una granja familiar la va plasmar a la seva novel·la autobiogràfica Dintre meu.
El 1945 es va casar amb Gottfried Lessing, un jueu alemany fugit del seu país a qui va conèixer en una organització marxista implicada en la lluita contra el racisme a Rhodèsia. Van tenir un fill, però el 1949 el matrimoni es divorciava i Lessing es traslladava a Londres. Entre el 1952 i el 1956, l'autora va militar en el Partit Comunista,
fins que el va abandonar decebuda per l'evolució de l'estalinisme. També va participar en campanyes antinuclears i contra el règim de l'apartheid a Sud-àfrica, raó per la qual se li va prohibir l'entrada a aquest país i també al que la va veure créixer, Rhodèsia.
De fet, els conflictes entre cultures i la desigualtat racial ja estan a l'argument de la seva primera novel·la, Canta la hierba, publicada el 1950.
Entre el 1952 i el 1969 va escriure la pentalogia Els fills de la violència, més coneguda amb el nom de la seva protagonista, Martha Quest, sèrie que, segons l'Acadèmia, és "innovadora en la seva forma de representar el pensament i les condicions de vida de la dona emancipada".

Obra pionera

La seva obra més cèlebre, però, és El quadern daurat, del 1962, que l'Acadèmia considera una "obra pionera per al naixent moviment feminista, que ha marcat la manera de veure les relacions entre homes i dones en el segle XX". També ha fet incursions en la ciència-ficció, com a Canopus in Argos: Archives, on descriu la humanitat després d'una guerra nuclear i en què ho aprofita per parlar del colonialisme, les guerres atòmiques, els desastres ecològics i els conflictes entre homes i dones.

Lessing, malgrat el seu ferm compromís social, també ha estat crítica amb les esquerres, com a La terrorista bona (1985), sàtira sobre la necessitat de control absolut de les esquerres de l'època. També ha criticat sovint al feminisme radical que deixa els homes de banda.
Un exemple és la seva última novel·la, La clivella, que sortirà al desembre publicada per Edicions 62 (Lumen, en castellà). La clivella, escrita com si fos un conte mitològic, explica una història fascinant situada als orígens de la humanitat, quan hauria existit una societat exclusivament de dones que abandona els homes que neixen, els quals acaben formant una societat paral·lela. Les relacions entre les dues societats que apareixen a la novel·la són una metàfora de les relacions home-dona.
http://www.avui.cat/
i també a www.elpais.es

"Soy intolerante con las ideologías"


El más dulce de los sueños


La excelencia de antaño

"El movimiento de liberación de la mujer no habría sido lo mismo sin ella”

Edición impresa EL PAIS Cultura - 12-10-2007


El zumbido de su cerebro trabajando

ROSA MONTERO

El zumbido de su cerebro trabajando

ROSA MONTERO 12/10/2007


Es difícil describir el impacto que produjo El cuaderno dorado de Doris Lessing en las escritoras o aspirantes a escritoras de la época. La obra salió en 1962, pero en España la leímos en la transición y cayó en nuestras mentes como una bomba, rompiendo paredes, haciéndonos más libres y, como suele suceder con los materiales altamente explosivos, causando también considerables estragos. Era una novela que hablaba de problemas reales de mujeres reales; de Anna Wulf, escritora y madre en solitario de una niña, y de su lucha para salir adelante, para trabajar, para encontrar su lugar en un mundo que acababa de dinamitar (de nuevo un símil pirotécnico: eran tiempos fulminantes) los roles sexuales tradicionales. Y trataba de estos temas, por entonces novedosos, con vigor intelectual y con una gran complejidad formal. Fue un libro rompedor, y de ahí los estragos, porque una legión de escritoras se dedicó a imitar su estilo cacofónico, híbrido y fragmentario, tan original como brillante. Incluso se estereotipó, durante cierto tiempo, una supuesta voz literaria de mujer que pasaba obligatoriamente por escribir así, con esa técnica como de retales. Ni qué decir tiene que los resultados fueron por lo general calamitosos.

Su escritura es tensa, sólida, intelectual; más que una narradora apasionante, es una pensadora apasionada
Ésta es la parte negativa de su influencia. Pero la positiva fue enorme, y consistió precisamente en lo contrario. Doris Lessing demostró que se podía escribir sobre temas que antes habían sido considerados como de mujeres con altura intelectual y con calidad literaria. Y que a través de esos temas se podía retratar el mundo con tanta hondura y amplitud como a través de cualquier otro.
Leo que la Academia Sueca le ha dado el galardón como transmisora "de la experiencia épica femenina", y me parece una explicación errónea e injusta. Creo que para Lessing la llamada "experiencia femenina" podía ser tan épica o tan mísera como la masculina, y exactamente equiparable a la hora de intentar entender la vida. El peso del prejuicio hace que todavía muchos crean que, cuando una mujer escribe una novela protagonizada por una mujer, está hablando de mujeres, mientras que cuando un hombre escribe una novela protagonizada por un hombre, está hablando del género humano. El cuaderno dorado nos enseñó que la "experiencia femenina" no era ni más ni menos que una experiencia profundamente humana.


No he vuelto a leer la novela desde entonces, y es posible que la obra haya envejecido. Creo que hoy preferiría otras cosas suyas, como la serie de ciencia-ficción de Canopus en Argos, o sus dos hermosos libros autobiográficos. Su escritura es tensa, sólida, intelectual; más que una narradora apasionante, es una pensadora apasionada, y es el brillo y el calor de su cerebro lo que más me fascina. Su obra, en cualquier caso, abrió innumerables puertas a las escritoras que vinieron después (y también a muchos escritores).


La entrevisté en su casa de Londres hace nueve años: llegué casi emocionada, consciente de mi deuda. Encontré a una anciana pulcra, magnética, huraña y austera. Vivía en una vieja casita con jardín cuyo piso bajo, cubierto de periódicos y trastos arrumbados, estaba impracticable. La escritora habitaba en el piso de arriba, un espacio modesto y ordenado pero raído, con muebles, libros y alfombras que parecían haber ido envejeciendo con ella. Y allí, como una refugiada de la creciente decadencia de las cosas, Lessing seguía luchando por ser, por saber, por aprender. Casi se podía escuchar el zumbido de su cerebro trabajando. Una mujer extraordinaria.

http://www.elpais.es/