4.1.10

patinar-bcn.org





RODALIESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!

Llegiu aquest article molt puntual i ja es veurá !!!!!


El govern assumeix el repte de Rodalies
LIMITAT El traspàs, que es formalitzarà per reial decret, incorpora totes les competències previstes a l'Estatut INCÒGNITA La Generalitat decidirà sobre els trens i l'Estat sobre les vies
Quim Torrent

Traspàs històric o patata calenta. Segurament les dues coses a l'hora. La Generalitat va rebre ahir de mans de l'Estat la competència dels trens de rodalia de Barcelona. El regal de Reis s'ha fet esperar, però el govern se l'ha agafat amb la il·lusió d'un nen el matí del 6 de gener. El consell de ministres donarà avui llum verda via reial decret a un traspàs que ha costat més de dos anys de negociacions i que ha hagut de superar les reticències primer del PSOE i després de les dues empreses públiques implicades en el servei, Adif i Renfe.
El primer traspàs de gran calibre del nou Estatut permetrà a la Generalitat planificar, regular i gestionar el servei de Rodalies sobre una infraestructura que continuarà sent de titularitat estatal. De fet, els límits del traspàs els marca el mateix Estatut, que supedita el traspàs de les infraestructures ferroviàries a la normativa estatal.
El fet d'haver de passar per sobre unes vies que seguiran depenent del ministeri de Foment -i que acumulen un dèficit d'inversió important- és el que ha creat més problemes. El govern, amb el conseller Nadal al capdavant, exigia un document que garantís un bon manteniment i el compliment de les inversions previstes al pla de Rodalies. Tot plegat s'ha solucionat amb la signatura d'un conveni amb Adif, que s'ha de desenvolupar a partir del mes de gener i que ha de permetre a l'operadora que faci el transport millorar les prestacions del servei.
Si, per culpa de les limitacions de l'Estatut, Foment mantindrà la paella pel mànec amb les infraestructures, amb la gestió del servei serà la Generalitat la que decideixi què, quan i com es fan les coses a partir del 2011. De moment, durant el 2010 el govern ha subrogat el contracte programa entre el ministeri de Foment i Renfe que finalitza aquest mateix any. A partir del gener començaran les converses entre el departament de Política Territorial i Renfe per negociar un nou contracte programa, amb les condicions de servei que marqui la Generalitat. Si Renfe no les pot o no les vol complir, el govern té la potestat de quedar-se amb els actius de la companyia a Rodalies Barcelona i cedir-los a un nou operador perquè realitzi el servei exigit.

Una taula de coordinació
De tota manera l'escenari de ruptura en aquests moments no es preveu per la bona voluntat de totes les parts. Renfe i la Generalitat ja han acordat la creació d'una taula de direcció conjunta amb tres representants per banda per al 2010. Per part de la Generalitat s'hi asseuran el president de Ferrocarrils, Joan Torres; el director general de Transport Terrestre, Manel Villalante, i el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, que tindrà vot de qualitat en cas que no hi hagi acord.
A banda d'aquesta taula, el govern nomenarà un coordinador que serà l'encarregat de tutelar tot el procés de transferència de la competència. Per sota d'aquesta figura, amb un caràcter més tècnic, la taula de coordinació nomenarà un nou director del servei. Molt probablement s'optarà per la continuïtat de Miguel Ángel Remacha, ja que el govern valora la gestió que ha fet des que va ser nomenat el novembre del 2006 en plena crisi per les obres del TGV a Sants.
El vessant econòmic de l'acord preveu que tots els costos d'explotació derivats de la millores previstes, tant en les infraestructures com en el pla de Rodalies, els assumeixi el ministeri de Foment. De tota manera aquestes millores trigaran a arribar. El mateix Nadal va demanar que ningú es creï falses expectatives perquè "els miracles són d'una altra esfera". No serà una tasca fàcil perquè la vetusta xarxa de Rodalies va rebre la Generalitat amb retards de més de mitja hora a la línia del Vallès.

Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 4. Dimecres, 30 de desembre del 2009