5.7.11

Opinió/

MENYS SANITAT PÚBLICA,
MENYS ATENCIÓ ALS DRETS DE LES PERSONES

Aquest nou “tancament estacional” dels serveis d’atenció primària i d’urgències a diversos municipis de la comarca i que el Diari de Vilanova ha anunciat com “Tanquen les urgències als CAP del Garraf” no pot més que generar incredulitat, sorpresa, inquietud i malestar entre l’ampli gruix d’usuaris del Garraf.

El Servei Català de la Salut fa desaparèixer el servei a diversos municipis de la comarca en una època de notable increment de població, sense dimensionar els serveis hospitalaris de la comarca ja especialment endarrerits en prestacions i suport als equips humans de cada centre i pressuposa que la ciutadania i els seus representants polítics han d’acceptar-ho amb una rialla d’orella o orella. Doncs no és tan senzill i cal des de ja la màxima unió política i institucional als ajuntaments afectats per combatre aquesta decisió i aquesta mesura que, per no tenir, no té encara ni un telèfon propi de referència al qual adreçar els afectats.

Retallar les prestacions bàsiques sanitàries a la població del Garraf requereix d’un ampli esforç d’informació, diàleg i consens que, com a mínim en el cas de Cubelles, no s’ha produït i que s’ha realitzat d’una manera que vulnera el respecte als drets ciutadans.

La retallada dels serveis essencials com la sanitat i l’educació no es poden fer per caprici ni a cop de nota de premsa. Menys en una comarca on patim un notable desequilibri en matèria d’inversió de la Generalitat de Catalunya de manera gairebé sistemàtica i son els ajuntaments qui acaben pagant la factura més irada de la desafecció ciutadana.

Si cal ajustar la despesa, si cal dimensionar serveis, si cal fer pedagogia del bon ús col·lectius dels serveis públics -i això li reclamem a la ciutadania- és igualment exigible que els poders públics informin, expliquin, justifiquin i comparteixin els criteris, les opcions i les decisions que es prenen afectant el cent per cent de la ciutadania com és el cas de l’atenció sanitària.

Poques matèries tan importants com la gestió de l’atenció sanitària requereixin de tanta participació ciutadana. I aquesta ha de ser compromesa i radical en aquests moments de necessària transformació de l’administració pública.

El departament de Salut de la Generalitat de Catalunya ha anunciat que vol “implicar el ciutadà en les actuacions de prevenció i promoció de la salut i en el bon ús dels recursos del sistema”. Hem perdut una bona ocasió per fer del Garraf una comarca on exercir aquest lloable compromís impossible de no subscriure.

Els valors del compromís, de la solidaritat i de l’equitat han de presidir la gestió dels recursos públics i retallar l’atenció sanitària als nostres municipis és un greuge important perquè partim de situacions de desigualtat que requereixin noves solucions.

El CAP de Cubelles va inaugurar-se a finals del 2008 dimensionat amb serveis per a 20.000 habitants i abans d’arribar-hi ja es retallen els serveis i els recursos. És obvi que tota prestació és susceptible de millora si bé cal que aquesta es faci amb complicitat i diàleg entre totes les parts. Del contrari, també indirectament, contribuïm a retallar el percentatge de persones que confien en les urnes per delegar la gestió de d’interès públic: a Cubelles, el percentatge d’abstencionisme a les darrers eleccions va ser del 50,11% i al conjunt del Garraf del 48,3%.

Cal definir clarament les competències i els recursos fonamentals als quals ha de fer front l’administració –local, comarcal i nacional- en matèria de sanitat, d’educació i de serveis socials. I cal exigir que el mateix esforç que els ajuntaments fan, per exemple, en la franja d’ensenyament de 0 a 3 anys caldrà que la facin les administracions superiors en temes com la prestació sanitària.

No és un bon indici de progrés retallar l’atenció sanitària i menys, com ha indicat l’exconsellera Marina Geli, la manera com s’ha fet. Si més no al Garraf en general i a Cubelles en concret, aquest “tancament estacional” acaba produint “por, neguit i desconfiança”.

Ens és vital la defensa dels serveis públics de qualitat per garantir la igualtat, l’equitat i la cohesió socials als nostres municipis. És clau definir què és el que no ens pot fallar en la gestió pública en èpoques de poca disposició de recursos. És ineludible que la ciutadania tingui plena confiança en els gestors públics que s’enfronten a aquest magma desconegut que anomenem mercats.

En un temps on el NO a les retallades en sanitat arriba abans al facebook que a les llars de les persones que més ho necessiten, no podem seguir gestionant la sanitat pública sense considerar-la un dret fonamental de la ciutadania.

La gestió política al segle XXI ha de col..locar la defensa dels drets de les persones al centre del seu eix de decisions per augmentar el benestar col·lectiu i combatre –com es fa des de la primera línea de la sanitat pública- aquells brots d’injustícia que també afecten la salut de les persones.

El departament de Salut de la Generalitat de Catalunya persegueix la innovació i l’eficiència clínica i, també l’eficiència econòmica. La població del Garraf també reclama decisions compartides, fonamentades en l’accés a tota la informació i consensuades des del respecte als drets ciutadans més bàsics.

Alguna cosa haurà d’explicar millor a la ciutadania de Cubelles, Sant Pere de Ribes i Sitges el Govern de la Generalitat quan retalla els serveis dels centres d’atenció primària en una comarca on els centres hospitalaris pateixen també una important manca de recursos que no té aspecte de millorar a curt termini.

També és responsabilitat del Govern de Catalunya que el debat sobre la millora de la sanitat pública no sigui un element d’enfrontament partidista entre uns i altres i que tampoc sigui una entrada més en la propaganda d’aquells partits que han concorregut a les darreres eleccions no amb un programa de garantia de la cosa pública sinó amb acolorits díptics publicitaris.

Xavier Grau i Roig

Regidor de l’Ajuntament de Cubelles pel Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC-PM)