7.7.05

STOPENDESA INFORMA

SIGNATURES CONTRA EL PLA D'ERNEGIA DE CATALUNYA
AMB LA PARTICIPACIÍ I EL SUPORT D'STOPENDESA



Lliurament de signatures i roda de premsa
– 7 de juliol de 2005

En el tram final del procés d’informació del Pla de l’Energia.
Les entitats que recolzen el Manifest per una Nova Cultura de l’Energia a Catalunya engeguen accions de protesta en contra del "Pla de l’Energia de Catalunya 2006 – 2015" (PEC).

Iniciaran una campanya ciutadana de protestes via internet i lliuraran 3000 signatures demanant el tancament de la central nuclear de Vandellòs 2 a Xavier Vendrell, secretari general del Conseller en Cap.

Les entitats promotores i que donen suport al Manifest per una Nova Cultura de l’Energia a Catalunya iniciaran una campanya en el tram final del procés d’informació del PEC.

La campanya, que es desenvoluparà entre el 7 i el 27 de juliol, consistirà en adreçar cartes als consellers exposant-les els incompliments i mancances del PEC, i demanant-les la retirada de l’esborrany i l’inici d’un procés de participació que porti a un seguit de plans d’actuació política sobre l’energia.Les cartes seran adreçades al President de la Generalitat i al Conseller en Cap, així com als Consellers de Treball i Indústria, Medi Ambient i Habitatge, i Turisme.Paral·lelament, representants de les entitats lliuraran a Xavier Vendrell, secretari general del Conseller en Cap les més de 2000 signatures recollides en el termini d’un mes en les que es demana el tancament de la Central Nuclear Vandellòs 2, afectada per greus problemes de seguretat.Aprofitant aquesta acció, representants de les entitats han convocat una roda de premsa a la mateixa Plaça de Sant Jaume, el dijous, 7 de juliol, a les 17 hores per explicar el resultat de l’entrevista, els motius de rebuig al Pla i l’abast de la campanya.
GREENPEACE Ecologistes en Acció de CatalunyaEurosolar Acció Ecologista – Viure Sense Nuclears ADENAADDA, Associació per a la Defensa dels Drets dels Animals ADTS, Associació per la Difussió de les Tecnologies Sostenibles Alternativa VerdaAnimal HelpAPERCA – Associació de Productors de les Energies Renovables de CatalunyaAPMA, Agrupació per a la Protecció del Medi Ambient de Vilanova i la Geltrú APPA, Associació de Productors d'Energies Renovables Associació Una Sola TerraATTAC CatalunyaCànemCol·lectiu Agudells de Barcelona Col·lectiu Ecologista Gram Col·lectiu Liserda (Associació Catalana de Comunicació Ecologista) -- DEPANA, Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural Dia de la TerraECOSERVEISECO – UNIÓN Els Verds-Esquerra Ecologista FAVB, Federació d'Associacions de veïns i veïnes de BArcelona Fundació Terra GETE Grup Ecologista de les Terres de l'Ebre Grup de Científics i Tècnics per un Futur No NuclearGrup Ecologista l'Escurçó Grup de Medi Ambient de Montcada i ReixacIntiam Ruai Món 3 Plataforma contra les Línees Elèctriques d'Alta Tensió PLATAFORMA STOPENDESA CUBELLES Projecte Across the Waters – Programa Mediterrani de WWF

Més informació a www.cubelles.ca

5.7.05

STOPENDESA INFORMA

KIOTO A CATALUNYA
Enric Tello, Catedràtic d’Història i Institucions Econòmiques de la Universitat de Barcelona

En el protocol de Kioto la Unió Europea s’ha compromès a reduir un 8% les emissions de gasos d’efecte hivernacle abans del 2012, respecte les de 1990. Atenent als diferents nivells de partida, Alemanya i Dinamarca s’han compromès a reduir-les un 21%, Àustria un 13%, Bèlgica, Holanda i Itàlia un 6 ó 7%, mentre França i Finlàndia les congelen en valors absoluts, per permetre a Irlanda, Espanya i Portugal augmentar les seves en un 13, 15 i 27% respectivament. Això vol dir que l’Estat espanyol no pot augmentar més enllà d’un 15%, i que si ho fem cada tona extra s’haurà de pagar amb alguns dels diversos sistemes previstos pel mateix protocol.El Congrés de Diputats va ratificar-lo per unanimitat, però els governs del Partit Popular no van fer absolutament res per complir-lo. Després d’aquell exercici de cínica prevaricació, el 2004 les emissions ja superaven en un 45% el nivells de 1990 triplicant el marge generosament concedit pels altres països europeus disposats a fer reduccions. Ara Cristina Narbona ha enviat a la UE un Pla Nacional d’Assignació que es proposa portar fins a un màxim del 24% l’augment d’emissions a Espanya, i adquirir la diferència amb el 15%. Cada comunitat autònoma haurà d’assumir les seves responsabilitats, i d’una manera o altra l’excés d’emissions més enllà del topall de Kioto l’haurem de pagar tots els contribuents.Les comunitats autònomes també presenten perfils diferents quan a emissions per habitant o unitat de PIB, però a tot arreu han crescut d’una manera forassenyada esperonades per una ineficiència energètica creixent. Des del 1990 el consum d’energia primària ha augmentat, any rera any, en una proporció superior al PIB. Tan a Catalunya com a Espanya el consum d’energia per unitat de PIB ja supera àmpliament la mitjana europea. Per fer les mateixes coses la nostra economia consumeix cada vegada més energia i genera més emissions d’efecte hivernacle. En aquest context el Departament d’Indústria de la Generalitat presenta a debat un Pla de l’Energia 2006-2015 que només preveu dos escenaris. En el pitjor del casos les emissions totals de gasos d’efecte hivernacle augmentarien en 127%, i en el millor un 94%. Això vol dir negar-se a respectar el topall del 24% previst pel Pla d’Assignacions espanyol, i menys encara el 15% al que estem obligats. Excusant-se en el pes de l’economia catalana en el conjunt de l’espanyola, el pla s’atribueix una mena de "dret" a duplicar el topall màxim de contaminació global permès pel Protocol de Kioto! Es veu que hi països que refusen Kioto, com els Estats Units; països que el ratifiquen i van camí de complir-lo, com Alemanya, Àustria, Anglaterra, Finlàndia o altres; i països que el ratifiquen i pretenen incomplir-lo després amb escreix.Val la pena precisar que el Pla de l’Energia no preveu tancar cap central nuclear abans del 2015, i no pot reclamar la quota corresponent a electricitat nuclear dins el petit marge que separa les 8,1 tones de CO2 per habitant de Catalunya amb la mitjana espanyola de 9,7. També és bo adonar-se que la diferència entre aportar des de Catalunya un 18% del PIB, i generar un 13% de les emissions d’efecte hivernacle a Espanya, és una excusa de mal pagador. Què hagués passat si Àustria s’hagués negat a reduir un 13% les seves emissions quan el 1990 la seva economia representava un 2,3% del PIB i només generava un 1,8% de la contribució europea a l’efecte hivernacle? O Itàlia, amb el 16% del PIB i el 12,4% de les emissions?El que no diuen ni el Pla de l’Energia ni el conseller Rañé és que fer el que proposen no pot sortir mai de franc. Incomplir Kioto es paga. Encara és aviat per saber a quan sortirà el CO2 en els diversos mecanismes previstos, però al mercat d’emissions que ja comença a funcionar les previsions oscil·len entre 15 i 30 euros la tona. Si actituds com les que traspua aquest Pla es generalitzessin, el preu no faria més que augmentar. Comptant a 15 euros/tona, l’excés d’emissions que el Pla reclama per Catalunya exigiria una despesa entre 300 i 400 milions d’euros anuals, i entre 600 i 800 milions si arribés a 30 euros/tona. El darrer recàrrec autonòmic sobre els carburants, establert per la Generalitat per ajudar a finançar la sanitat, recapta 160 milions d’euros anuals. Si repartíssim aquelles xifres entre tots el catalans que paguem IRPF, la despesa derivada de l’incompliment de Kioto suposaria cada any entre 150 i 300 euros per contribuent.Seriosament preocupat per les deslocalizatcions, el conseller Rañé va reunir patronal i els sindicats per signar un acord a favor de la competitivitat. Però en lloc de fer pagar a les empreses els costos ambientals de les seves activitats, per internalitzar-los en els preus que paguen els qui més consumeixen i contaminen, el seu Pla pretén obligar-nos a tots a pagar com a contribuents l’incompliment del protocol de Kioto. Això no és altra cosa que distorsionar la competència, mantenint l’economia catalana en un perillós carreró sens sortida d’ineficiència energètica i insostenibilitat ambiental.El Pla és la suma d’un parell d’escenaris de futur purament teòrics, i una llista d’infrastructures ja decidides abans de redactar-lo. Més enllà d’aquestes imposicions prèvies no conté cap política pública amb objectius, pressupostos i actors definits. El sentit comú reclama que els seus autors el refacin de bon principi prenent com a punt de partida el protocol de Kioto, identificant els sectors més ineficients, i dissenyant polítiques adients per reduir-hi la despesa energètica i les emissions d’efecte hivernacle. En lloc de pretendre passar la factura a tots els contribuents, i a les generacions futures.-
Més informació: www.ecologistesenaccio.org
ICb RECOLZA UNA NOVA CULTURA DE L'ENERGIA

Fem possible una Nova Cultura de l’Energia.
Necessitem la teva col·laboració.
Entrem en la recta final del que serà la campanya de rebuig al Pla Energètic de Catalunya 2006 – 2015 (PEC), un Pla que no respecta Kioto, que s’inscriu a la lògica d’interconnexions del mercat únic de l’energia a nivell europeu, que no obre camí cap a un model energètic sostenible, que no trenca amb el model depenent de les nuclears i dels combustibles fòssils, i que no valora en profunditat els impactes que se’n deriven del malbaratament energètic que patim.És important remarcar que les previsions del Govern de la Generalitat contemplaven l’aprovació del PEC a finals del mes de maig.
Aquests mesos de debat els hem aconseguit les organitzacions socials, col·lectius ecologistes, plataformes contra centrals tèrmiques i línies d’alta tensió i ciutadans, que han aixecat la veu protestant perquè un document que dissenya les línies generals del futur energètic de Catalunya pels propers 10 anys, intentés passar sense debat social i tràmit polític d’envergadura.Malgrat aquestes veus el Govern ha renunciat a realitzar un procés de debat formal, amb participació de la societat civil, i ha optat per mantenir contactes informatius amb totes les parts interessades sense entrar en un procés participatiu de fons, com ha fet en altres casos.
A la trobada que vam tenir al local de Greenpeace, el passat dimarts 28 (Amics de la Terra, DEPANA, Ecologistes en Acció de Catalunya, Greenpeace i USCOB), vam començar a plantejar un seguit d’accions de denúncia del Pla que us anirem detallant, al temps que us animarem a participar-hi.
Es tracta que, davant la ciutadania, quedi ben palès que aquest pla esdevé inútil, només es tracta d’una altra oportunitat perduda per fer avançar Catalunya cap al model energètic sostenible i la nova cultura de l’energia que tant necessita.
Durant els propers dies rebreu informacions puntuals de les accions que s'estan organitzant. Estigueu atents als missatges i participeu a les accions, comptem amb vosaltres.
Barcelona a 2 de juliol del 2005.
Més informació a: www.cubelles.ca
ICb RECOMANA:

AMNISTIA ET CONVIDA A INAUGURACIÓ EXPOSICIÓ A VILAFRANCA

Vine el dijous a les 8 de la tarda a la capella de Sant Joan(plaça de la Vila) de Vilafranca davant l'ajuntament i ens trobem per fer una copa de cava i conèixer el treball d'Amnistia amb les dones arreu del món.
Actuarà la coral Laroc darrera els parlaments dels companys d'Amnistia.
EXPOSICIÓ "LA DONA I ELS DRETS HUMANS AL MÓN"
Els i les activistes d'Amnistia Internacional Alt Penedès venim treballant l'àmbit dels drets de les dones durant l'any 2004 i 2005. Enguany hem fet conjuntament amb el col·lectiu Dona una campanya de prevenció i informació de la Violència contra les Dones en l'àmbit familiar. Hem repartit opuscles i informació dels telèfons d'atenció urgent en aquests casos 900900120, entre les clientes de més de quaranta perruqueries de tota la comarca.
Ara girem la mirada a les dones d'altres racons del món, i proposem una visió general a través de l'exposició "Les dones i els Drets Humans al món" produïda pel grup de Dones d'Amnistia Internacional Catalunya.
Estarà a la capella de Sant Joan de Vilafranca del dia 7 al 24 juliol, i l'inaugurarem el dijous dia 7 de juliol a les 8 del vespre amb una petita cantada de la coral Laroc, després dels parlaments.
També conjuntament a aquesta exposició tindrem una visió de la Drets Humans, mitjançant l'exposició " La Declaració Universal dels Drets Humans en 30 imatges", que també instal·larem a la capella de Sant Joan del 7 al 24 de juliol.
El dia 14 de juliol a les 8 del vespre a la mateixa capella de Sant Joan, proposem una xerrada-col·loqui.
La situació de les dones on les discriminacions per condició de néixer dona son més greus: Àfrica i les dones indígenes d'Amèrica Llatina.
Parlaran: Fatou Secka, mediadora cultural i col·laboradora de Metges del Món, vilafranquina d'adopció. Nantzi Nájera, antropòloga mexicana que treballa en comunitats indígenes a la zona d'Oaxaca (Mèxic)
EL VOLUNTARIAT ELECTORAL I DE SUPORT A ICb ENS PASSA LA SEGÜENT NOTIFICACIÓ:

EL CONGRESO APRUEBA POR UNANIMIDAD EL ETIQUETADO ELÉCTRICO

Greenpeace celebra la decisión que obligará a las eléctricas a informar en las facturas, con un formato uniforme, sobre las fuentes de energía empleadas y su impacto ambiental.Ahora tendremos un etiquetado estándar, con lo que como consumidores podremos recibir la información fiable sobre el impacto ambiental que necesitamos para ejercer nuestro derecho a elegir las fuentes de energía de la electricidad que compramos.Más información en la dirección de Greenpeace. http://www.greenpeace.org/espana/news/el-congreso-aprueba-por-unanim
Lo conseguimos.
Gracias por tu ayuda.
Un cordial saludo
Alicia Cantero
Campaña de Energía Greenpeace España
Més informació a: www.cubelles.ca

26.6.05

STOPENDESA INFORMA

Información elaborada con aportes de diversos colaboradores del grupo Stopendesa ICb contra la construcción de nuevas centrales térmicas en el municipi de Cubelles.
stopendesa@yahoo.es


ELS SECRETS D'ENDESA I EL TRIPARTIT

Europa Press30/05/2005 (14:41h.)
Tras la firma de un convenio con el Ayuntamiento de Barcelona, por el que la compañía invertirá 178 millones en los próximos años en la mejora del suministro en la Ciudad Condal, Miranda recordó el esfuerzo inversor realizado por Endesa en Cataluña y Andalucía.
Así, destacó los 2.000 millones de euros comprometidos por Endesa para los próximos cinco años en el conjunto de Cataluña, de los que 178 millones se destinarán a Barcelona.
"Es una cifra muy importante", aseguró, y añadió que "está yendo acompañado de una mejora de calidad". "Endesa se convierte en el principal inversor en Cataluña", subrayó Miranda, quien explicó que esta inversión se enmarca en un proyecto denominado 'Plan Tramontana II'. En 2004, la empresa invirtió cerca de 400 millones en Cataluña sólo en distribución.
Fecsa Endesa ya presentó el Plan Tramontana a la Generalitat de Cataluña, con un compromiso de inversión de 3.000 millones de euros en Cataluña entre 2002 y 2010 con el fin de mejorar la calidad del servicio eléctrico y cubrir el incremento de la demanda en Cataluña. El Plan supone una media de inversión anual de 310 millones.
NECESIDADES EN GIRONA.
Por otra parte, Miranda advirtió de que Girona "necesita una inyección de energía" para cubrir las necesidades de la provincia, por lo que Endesa ofrece como "alternativa" la construcción de una central de ciclo combinado en la zona.
Aclaró que la empresa debe esperar a que se termine el plan energético que elabora el Gobierno catalán, por lo que considera que aún resulta "prematuro" opinar sobre la construcción de este posible ciclo. Agregó que Endesa está dispuesta a ofrecer "una contribución muy importante" en la planificación energética de la comunidad autónoma.
En esta línea, el director general de Endesa en Cataluña, Josep Maria Rovira, indicó que la voluntad inversora de la compañía es "estar donde se le pida".
Destacó que el plan de inversiones de la compañía "se va adecuando a la demanda, que va creciendo a un ritmo muy fuerte". "En cinco años sirve para cubrir el crecimiento de la demanda y para modernizar la infraestructura", dijo.
Endesa tiene planes de generación que contemplan inversiones de entre 600 y 900 millones de euros adicionales, que incluyen una ampliación de potencia en la central en el Besós (Barcelona) y la reconversión de la central térmica de Foix a una de ciclo combinado, así como "otras centrales en Cataluña".

LAS ELÉCTRICAS DEBERÁN DETALLAR EN LAS FACTURAS EL ORIGEN DE LA ENERGÍA QUE VENDEN Y SU IMPACTO MEDIOAMBIENTAL
Consumer 9/6/05. Las compañías eléctricas deberán incluir en las facturas de sus clientes información detallada sobre el origen de la energía que venden y su impacto medioambiental, según consta en el decreto elaborado por el Gobierno para adaptar la normativa del sector eléctrico al Real Decreto Ley de medidas urgentes de impulso a la productividad. La propuesta concreta del Ejecutivo se enmarca en un conjunto de "medidas de protección al consumidor", en este caso relacionadas con la llamada "energía verde", es decir, electricidad generada por fuentes de energía renovables. Así, en primer lugar, la empresa deberá reflejar la contribución de cada fuente de energía a su estructura global de generación de electricidad ("mix"). Las compañías también tendrán que incluir una referencia a las fuentes de información en las que el cliente puede encontrar publicados los datos relativos al impacto ambiental de su "mix" de generación, "al menos en cuanto a las emisiones de CO2 y los residuos radiactivos" derivados de la electricidad producida. Si la electricidad es facturada por una empresa distinta a la que la genera, es decir, que compre la energía en los mercados organizados o que la importe de un país de "fuera de la UE", la compañía deberá ofrecer las cifras acumuladas del "mix" global existente en esos momentos en España. Esta regulación de la "energía verde" se completará con otras medidas que se incluirán en la futura transposición de la directiva comunitaria sobre certificación del origen de la energía.
SEQUÍA DE VATIOS
ÁNGEL MARÍN/
BARCELONA. Todo apunta a que este verano se batirá el record de demanda de electricidad a causa del uso generalizado del aire acondicionado para combatir las elevadas temperaturas. Al alto consumo energético en Cataluña, la comunidad española, junto a Andalucía, con mayor demanda, se sumará la pérdida de producción eléctrica como consecuencia de las paradas obligatorias de Vandellós II -el Consejo de Seguridad Nuclear detectó graves fallos en el mantenimiento de la nuclear- y de las centrales hidroeléctricas de las cuencas internas de Cataluña a causa del decreto de la sequía.Para combatir esta situación y poder atender la actual demanda, la compañía eléctrica Fecsa Endesa ha echado mano de todos sus recursos de generación energética y, especialmente, de las viejas centrales térmicas, como la de Sant Adrià de Besòs y la de Foix, que sólo se encienden en ocasiones muy puntuales.
La vieja central de las tres chimeneas
Durante toda la semana pasada no ha parado de salir humo de dos de las tres chimeneas de la antigua planta de fuel de Sant Adrià. Esta central térmica está normalmente parada once meses al año porque, además de provocar una mayor contaminación atmosférica, no produce tanta electricidad como las que funcionan con gas o las de ciclo combinado.Los vecinos de Badalona y Sant Adrià de Besòs saben desde hace años que cuando enciende la vieja central de las tres chimeneas es porque algo malo pasa o no funciona bien en el sistema eléctrico catalán. La causa de su encendido en este verano no es otra que la sequía de vatios en la red eléctrica catalana. Según algunos expertos del sector, Cataluña es una de las comunidades más vulnerables del sistema eléctrico español y con más posibilidades de padecer un apagón este estío. Ante el temor expresado por algunas organizaciones -como la Asociación Internacional de la Energía (AIE)- de que el incremento desmesurado de consumo energético provocado por el calor ocasione cortes de suministro, los responsables de Fecsa Endesa lanza un mensaje de «tranquilidad» a los casi cuatro millones de abonados que la compañía tiene en Cataluña.
¿POR QUÉ GREENPEACE SE OPONE A LAS CENTRALES TÈRMICAS?
Las centrales térmicas utilizan para su funcionamiento combustibles fósiles (carbón, productos petrolíferos o gas) para generar electricidad. En España, las centrales térmicas son responsables de la emisión de más de 100 millones de toneladas de CO2 al año, siendo la principal fuente de emisión, con alrededor del 30% del total de las emisiones de este gas. Si a esto le sumamos la puesta en marcha de nuevas centrales térmicas, cerca de 38.000 MW de gas natural y 800 MW de carbón, las emisiones superarán los 120 millones de toneladas, aumentando un 58% respecto a 1990 (año de referencia del Protocolo de Kioto). Cuando el compromiso español es no aumentar estas emisiones por encima del 15% para el periodo 2008-2012.Para evitar que el cambio climático siga acelerándose hasta niveles peligrosos, las emisiones de CO2 deben reducirse y los combustibles fósiles han de ser sustituidos progresivamente.Si quieres consultar más información sobre las campañas de Greenpeace en contra de las centrales térmicas entra aquí
VILAFRANCA APROVA LA VEGUERIA PRÒPIA DEL PENEDÈS
L'Ajuntamentment de Vilafranca del Penedès ha aprovat la moció de la Vegueria.
El resultat de la votació ha estat el següent :

A favor : CIU-06; ERC-03; ICV-01; CUP-01; I PP-01 = 12 SI,
En contra : PSC-08

i a més:

La vegueria surt a vilaweb:>
La Plataforma per una Vegueria Pròpia i la Plataforma per la Vegueria de l'Alt Ter es presenten a Barcelona > Demanen a la Generalitat de ser reconegudes per la nova divisió territorial
La Plataforma per una Vegueria Pròpia, que aplega les comarques del Penedès, el Garraf i l'Anoia, i la Plataforma per la Vegueria de l'Alt Ter , que engloba les comarques d'Osona i el Ripollès, explicaran avui a les 11.45, al Col·legi de Periodistes de Catalunya de Barcelona, qui són i què volen. Més exactament, presentaran un manifest reclamant a la Generalitat catalana que tingui en compte les seves reivindicacions a l'hora de dividir el territori, i que no imposi el seu criteri a mig milió de ciutadans, basat en el mapa de les set vegueries, que és un mapa imposat, no aprovat pel Parlament de Catalunya, però que es fa servir, com si ja fos vigent, sense haver tingut en compte els ciutadans. Aquestes dues plataformes ja van anunciar, el mes de març passat, que s'unien per tenir més força, i que mourien una campanya pel reconeixement de totes dues vegueries, ignorades pel projecte de nova divisió territorial del Principat.
+ Més notícies: Vilaweb Vic.+ VilaWeb Vic: Carta oberta a Joaquim Nadal, conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya i altres articles.
INVITACIÓ A L'ESCOLA D'ESTIU D'ATTAC

Més informació: www.attac-catalunya.org.
attac-catalunya@pangea.org.
Telèfon: 934520385Llocs, dates, hores......
Tots els actes i sessions es fan al districte de Ciutat Vella de Barcelona.
TOTES LES SESSIONS (i Festa Final). Del 27 de juny a l’1 de Juliol, de 18:00 a 22:00. A I.E.S. Miquel Tarradell - c/Angels, 1 Bis. Mapa: . / Metro: L1 (Catalunya o Universitat), L2 (Universitat o Sant Antoni) i L3 (Catalunya o Liceu).Inscripció: Correu electrònic: ee05attac@terra.es Telèfon: 93 4520385 Dades pràctiques de l’Escola d’Estiu 05.
Cloenda : 1 de juliol, 18 hores, a l’IES Miquel TarradellConclusions de les jornades (18:00 Hores)Resum i conclusions de les sessions de treball a càrrec del coordinadors de cada eix
Taula Rodona (20:00 hores) .
Els Media i el "pensamente únic". A càrrec de Bru Rovira i José Martí Gomez, Periodistes.Festa Final (22:00 Hores) - Teca i Música
PROGRAMACIÓ DE L'ESCOLA D'ESTIU 05
EIXOS:
Consum i Medi Ambient : Sala Gran / de 18:00 a 20:00 hores. - Dilluns 27 : Canvi climàtic, Enric Tello. Catedràtic d’Història Econòmica de l’Universitat de Barcelona, i membre d’Ecologistes en Acció de Catalunya.- Dimarts 28 : Cap a un nou model energètic, Jaume Morron. Economista i membre del Grup d’energia d’Ecologistes en Acció de Catalunya.- Dimecres 29 : Consum Responsable, Montse Arias. Periodista i ex - Directora de la revista The Ecologist.- Dijous 30 : La Nova Cultura de l’Aigua, Pedro Arrojo. Professor titular del Departament de Anàlisis econòmic de la Universitat de Saragossa, i President de la Fundació Nova Cultura del Aigua.
Justícia Fiscal Global : Sala Gran / de 20:00 a 22:00 hores- Dilluns 27 : Els Paradisos Fiscals, Carlos Jimenez Villarejo. Ex Fiscal en Cap Anticorrupció del Estat, i Membre del Consell Científic Assessor d’Attac- Catalunya.- Dimarts 28 : Conclusions de les Jornades interdisciplinàries per l’abolició dels paradisos fiscals, Comissió Seminari Paradisos Fiscals.- Dimecres 29 : Deute Extern: Qui deu a qui?, Iolanda Fresnillo. Observatori del Deute i la Globalització.- Dijous 30 : Fiscalitat Global, Martí Subirà. Coordinador de la Comissió Taxa Tobin i Paradisos Fiscals d’ATTAC-Catalunya.
Model Territorial: Sala A / de 18:00 a 20:00 hores.- Dilluns 27 : El neoliberalisme contra el territori, Ramon Caralt. Enginyer Industrial i Membre d’ATTAC - Catalunya.- Dimarts 28 : La Defensa del Territori, Marta Valldosera. Plataforma Salvem l’Empordà.- Dimecres 29 : La privatització silenciada de RENFE, Tomàs Díaz.- Dijous 30 : Habitatge, Enric Mir. Arquitecte.Unió Europea. Sala A / de 20:00 a 22:00 hores- Dilluns 27 : Institucions i Dèficit democràtic. Juan Garcia, Membre de la Comissió UE d’ATTAC – Catalunya.- Dimarts 28 : Estat de Benestar, Vicenç Navarro. Professor de Ciències Polítiques de la Universitat Pompeu Fabra, i Membre del Consell Científic Assessor d’ATTAC – Catalunya.- Dimecres 29 : Economia de la Unió Europea, Arcadi Oliveres. Professor d’Economia de l’UAB, President de Justícia i Pau i del Consell Científic Assessor d’ATTAC – Catalunya.- Dijous 30 : Grups de Pressió a Europa, Raoul Marc Jennar. Invsetigador d’OXFAM-URFIG (França)
Drets humans. Sala B / de 18:00 a 20:00 hores.- Dilluns 27 : Memòria Històrica, Eduard Moreno. Advocat- Dimarts 28 : Societat Penitenciaria, Iñigo Ortiz de Urbina. Professor de la Facultat de Dret Penal de la Universitat Pompeu Fabra.- Dimecres 29 : Migracions, Jordi Baró. Responsable de treball sobre refugiats d’Amnistia Internacional – Catalunya.- Dijous 30 : Pau i Guerres, Jordi Armadans. Politòleg i Periodista, i Director de la Fundació per la Pau.
Instruments d’Economia Alternativa. Sala B / de 20:00 a 22:00 hores.- Dilluns 27 : Renda Bàsica, Daniel Raventós. President de l’associació Xarxa Renda Bàsica, Doctor en Ciències Econòmiques, Professor de Socioloagia a la Universitat de Barcelona, i Membre del Consell Científic Assessor d’ATTAC – Catalunya.- Dimarts 28 : Banca Ètica, Joaquim Sabater. President Executiu de FETS- Dimecres 29 : Cooperativismes i Economia Social, Xavier Palos. Soci - treballador de la Cooperativa Trèvol, membre del Consell Rector de la Federació de Cooperatives de treball de Catalunya, i membre de la Permanent de la Xarxa d’Economia Solidaria.- Dijous 30 : Decreixement, Vicent Alcántara. Professor d’Economia de la universitat Autònoma de Bellaterra.Precarietat Social. Sala C / de 18:00 a 20:00 hores.- Dilluns 27 : Dona i Explotació laboral, Mercè Civit. Coordinadora de la Secretaria de la Dona de CC.OO.- Dimarts 28 : Precarietat laboral, May Day (Italia).- Dimecres 29 : Deslocalitzacions, Tomás Diaz. Membre del Secretariat de CC.OO. de Política sectorial i Responsable dels Comitès d’Empresa europeu.- Dijous 30 : Sinistralitat laboral, Santi Pérez. Especialista en Riscos Laborals i Seguretat i Higiene a l’empresa.
Serveis Públics: Sala C / de 20:00 a 22:00 hores.- Dilluns 27 : Els Serveis Públics i la Globalització Neo-Liberal: una visió de conjunt, Carles Escolano. Coordinador de la Comissió Privatizacions / OMC/ AGCS d’ATTAC - Catalunya.- Dimarts 28 : Sanitat, Miquel Miras. Membre de Privatizacions/OMC/AGCS d’ATTAC-Catalunya. - Dimecres 29 : Serveis Socials, Mirem Etzexarreta. Catedràtica d’Economia aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, i membre d’Economistes Europeus per una Política Econòmica Alternativa a Europa.- Dijous 30 : Educació, Xavier Bonal. Doctor en Sociologia per la Universitat Autonoma de Barcelona, i especialista en sociologia de l’educació i política educativa.

22.6.05

ICb MANTÉ LA CAMPANYA PER LA MILLORA DEL SERVEI DE CORREUS

QUE LES CARTES ENS ARRIBIN A TEMPS!!

Dilluns, dia 9 de maig de 2005, va començar públicament la campanya per la millora del servei de Correus en la qual participen, inicialment, ICb i l'entitat Amics de Cubelles i que consistirà en la distribució de material gràfic informatiu, la recollida de signatures, la presentació de diverses iniciatives municipals i la petició d'intervenció del Síndic de Greuges de Catalunya si la situació del repartimetn postal a Cubelles no millora de manera urgent.
La campanya va començar amb una crida als veïns i veïnes a presentar reclamacions oficials que siguin registrades a:
- L'Oficina de Correus de Cubelles a la Plaça de la Font
- El telèfon de "Reclamacions y Quejas de Correos": 902 197 197
- A l'adreça web de "Atención al Cliente de Correos": www.correos.es
- Via instància oficial a l'Ajuntament de Cubelles
# Cartell del Manifest Central de la Campanya clica aquí 700 kb
# Recollida de signatures de suport al manifest de "Volem que les cartes ens arribin a temps!!!" clica aquí 68 kb
# Document per la recollida de signatures clica aquí 36 kb
MÉS INFORMACIÓ A WWW.CUBELLES.CA

LA FUNDACIÓ PER LA PAU DEMANA UN CANVI EN PROFUNDITAT DE LA LLEI DE DEFENSA

La Fundació per la Pau ha fet públic avui d'un posicionament que demana una reforma en profunditat de la Llei de Defensa que està en discussió al Congrés. En el document es fa esment de l'error que suposa identificar seguretat amb defensa militar, entre d'altres coses.
Més informació a: www.fundacioperlapau.org/correupau/14juny2005.htm
La Diputación destinará más de medio millón de euros a la restauración de varios edificios históricos de la provincia
La Diputación de Barcelona ha suscrito una serie de convenios con variosconsistorios para restaurar el ayuntamiento de El Bruc, el Castillo de Cubelles, y la masía de Can Figueras de Gualba.
El acuerdo suscrito con el ayuntamiento de Cubelles permitirá continuar conla rehabilitación del Castillo de los Marqueses de Alafarrs, unaconstrucción edificada a partir de los restos de una población romana y delcastillo medieval, remodelado en el siglo XVII.
El edificio pertenece alAyuntamiento de Cubelles desde 1989. Las ayudas se destinarán a restaurarlos bajos, el sótano y la plaza donde se encuentra el castillo.
diputacion_destinara_medio_restauracion_varios_357236.htm
Educació i Joventut

TORNA EL CAMP DE TREBALL A CUBELLES

L’activitat organitzada per l’Ajuntament , amplia els treballs i el nombre de dies. Al mateix temps s’obren les inscripcions als joves del municipi
La regidoria d’Educació i Joventut de l’Ajuntament de Cubelles torna a organitzar un nou camp de treball. La novetat més important és que s’ha ampliat en nombre d’activitats i de calendari. Enguany, els joves participants treballaran en l’ermita de Sant Pau i la desembocadura del Riu Foix.
Més informació a www.cubelles.org
Participació Ciutadana i Comunicació
PROGRAMACÓ D'ESTIU A RÀDIO CUBELLES
L’emissora municipal comença el proper dilluns 27 de juny la programació especial d’estiu. La música, l’entreteniment i sobretot la informació local, tornen a ser els protagonistes
La nova graella comença carregada de novetats. L’emissora aposta per la consolidació de la continuïtat de les seves emissions a l’estiu, però amb algunes millores notables, com ara l’ampliació d’horaris i la millora dels espais informatius.
Els espais informatius començaran a les 9h del matí amb Bon Dia Cubelles, un espai que donarà la benvinguda a una nova emissió i repassarà la informació més immediata en format de butlletins. Els microespais informatius s’aniran repetint cada hora en punt com fins ara.
Notícia extreta de www.cubelles.org
Participació Ciutadana i Comunicació
PARTICIPACIÓ CIUTADANA I INFORMÀTICA ORGANITZEN UNES JORNADES D'ACCÉS A LES NOVES TECNOLOGIES
En aquesta ocasió, les sessions estan dirigides a dones majors de 45 anys i que estiguin en situació d'atur
Els departaments de Participació Ciutadana i Informàtica han unit els seus esforços per oferir a la ciutadania unes jornades d'accés a les noves tecnologies, dirigides especialment al col·lectiu de dones majors de 45 anys i en situació d'atur.
Les jornades tindran lloc els dies 22 i 26 de juliol, amb un torn de matí i un de tarda. En total, l'Ajuntament de Cubelles ofereix un total de 40 places (20 per a cadascun dels torns) per a facilitar l'accés a la recerca de feina a través d'internet. És per aquest motiu que, en aquesta ocasió, s'ha decidit que el col·lectiu al que s'adreça l'activitat siguin les dones d'entre 45 i 65 anys, que es troben en situació d'atur.
Notícia extreta de www.cubelles.org

19.6.05

ICb RECOMANA LA LECTURA DEL PLA ENERGÈTIC 2006-2015

A la pàgina web:http://www.gencat.net/treballiindustria/industria
_energia/pla_energia/index.html
Teniu la versió completa del Pla de l'Energia a Catalunya 2006 - 2015.
Ecologistes en Acció de Catalunya
Can Basté - Passeig. Fabra i Puig, 274.08031 Barcelona.
tel 93 429 65 18
http://www.ecologistesenaccio.org
correu ecologistesenaccio.cat@pangea.org
Agenda ecologia: http://agenda.pangea.org/ecologia

17.6.05

AQUEST DILLUNS PLE EXTRAORDINARI DEL MES DE JUNY
La sessió es podrà seguir en directe per Ràdio Cubelles (107,5 FM)
Aquest dilluns, 20 de juny, a partir de les 8 de la tarda, tindrà lloc la sessió ordinària del ple de l'Ajuntament de Cubelles, corresponent al mes de juny.
L’ordre del dia recull fins a nou punts, entre ells destaquen:
.- El nomenament de la Comissió Municipal de Delimitació Territorial amb els termes de Cunit i Castellet per la zona de Trencarroques.
.- L’aprovació del Pla Especial per l’ordenació dels emplaçaments de les instal•lacions de telefonia mòbil i altres instal•lacions de radiocomunicació.
.- El Pla especial de conservació i rehabilitació del Molí de la Palma.
Notícia extreta de www.cubelles.org
L'ASSOCIACIÓ DE DONES LA FITA DE CUBELLES EN PROPOSA:

FIRMA PER UNA LLEI DE LA DEPENDÈNCIA UNIVERSAL

Hola a totes:
Ja podeu entrar a la nostra web (www.adne.tk) a firmar per una llei de la dependència universal. Recordeu que aquesta llei afecta a tothom i, especialment a totes les dones; no només a aquelles persones anomenades "dependents".
Gràcies i fins aviat!!
Organitza: Associació de dones no estàndards. www.adne.tk
COMUNICAT OFICIAL D'ATEUS DE CATALUNYA

Davant la convocatòria el proper dissabte 18 de juny a Madrid d'una manifestació promoguda per la jerarquia de l'Església Catòlica Romana, a banda d'altres organitzacions instrumentals, amb l'objectiu d'impedir la pròxima legalització del matrimoni civil entre ciutadans homosexuals, hem decidit donar la màxima difusió al text que trobareu tot seguit, que considerem prou il·lustratiu de la situació que s'ha creat, per tal de contribuir a la reflexió pública de tots els ciutadans.
Tanmateix us informem que la nostra associació posarà en marxa una campanya popular per promoure l'apostasia entre els ciutadans, de la que us informarem oportunament, per tal de manifestar el nostre total rebuig a la permanent ingerència clerical sobre l'autonomia del poder civil, que només cerca imposar els seus plantejament discriminatoris al conjunt de la societat, mostrant un menyspreu absolut pel caràcter aconfessional de l'Estat.
Us agrairem que doneu la màxima difusió a aquesta informació.
Ateus de Catalunya
Apartat de correus 13.112
08080 Barcelona
Tel.: 696 50 56 36

16.6.05

LES DONES DE LA FITA DE CUBELLES ES TRASLLADEN A L'HOTEL D'ENTITATS

Comunicat de premsa:
L´Associació La Fita disposa d´una nova seu al Hotel d´Entitats situat al carrer Joan Piera i Roig ( al costat del Castell de Cubelles).
Tenim els dilluns i dimecres de 18h a 20 h obert per vosaltres l´espai.
STOPENDESA INFORMA

NUESTRO PAÍS TRIPLICA EL LÍMITE IMPUESTO POR LA UEESPAñA PODRíA COMPRAR DERECHOS DE EMISIONES DE CO2 A BULGARIAPARA CUMPLIR EL PROTOCOLO DE KIOTO

El secretario general para la Prevención de la Contaminación yel Cambio Climático del Ministerio de Medio Ambiente, ArturoGonzalo Aizpiri, ha explicado que España podría comprar derechos de emisión de dióxido de carbono a Bulgaria para cumplircon las cuotas del Protocolo de Kioto.
Actualmente, España triplica el límite de emisiones impuesto porla Unión Europea y la entrada en vigor del Protocolo de Kioto vaa obligar al Gobierno a realizar este tipo de compras para podercumplirlo.
Más información en:
http://www.elmundo.es/elmundo/2005/06/16/ciencia/1118932501.html
DES DEL GEPEC ENS INFORMEN:

PLATAFORMA EN DEFENSA DE LES HORTES i LES RIBES DEL TER

> Les al·legacions presentades al Pla especialde les Hortes de Santa Eugènia de Ter
http://www.eldimoni.com/article.php?id_article=1777

> 17, 18 i 19 JUNYJornades sobre les Hortes i les Ribes del Ter:
«Tenim un riu!», a Girona, Salt i Sarrià de Ter
http://www.eldimoni.com/article.php?id_article=1413
ICb, INVITADA ALS TALLERS DEL FORUM SOCIAL DE LA MEDITERRÀNIA

Benvolgudes amigues, benvolguts amics: ens plau de convida-vos a participar al nostre taller "Els Plans d’Acció Energètics, Locals, Alternatius i Tous: Una aportació des del Manifest per una Nova Cultura de l'Energia"que tindrà lloc en el marc del Fòrum Social de la Mediterrània, FSMed, dijous 16 de juny, de 16 a 18 hores, al Bloc (sala) S21 de la Fira de Mostres de Barcelona. El taller consistirà en una presentació breu del Manifest per una Nova Cultura de l'Energia, en el marc de l'elaboració del Pla de l'Energia de Catalunya 2006-215, per, tot seguit, presentar, amb casos pràctics, com podrien definir-se i començar-se a aplicar els Plans d'Acció Energètics que s'hi proposen. La Fundació Terra farà propostes a escala domèstica i d'oficina, mentres que Eurosolar posarà Barcelona com exemple del que es podria fer en una ciutat. Us hi esperem!
Ecologistes en Acció de Catalunya
Eurosolar
Fundació Terra
Greenpeace -------------------------------------------------------------------------------------------------Ecologistes en Acció de CatalunyaCan Basté - Passeig. Fabra i Puig, 274.08031 Barcelona. tel 93 429 65 18http://www.ecologistesenaccio.org correu ecologistesenaccio.cat@pangea.orgAgenda ecologia: http://agenda.pangea.org/ecologia

13.6.05

STOPENDESA INFORMA
NOTA DE PREMSA
CONVOCATORIA VEÏNAL 5 DE JUNY 2005
PLATAFORMA CIUTADANA PER LA DEFENSA DEL MEDI AMBIENT
DE CUBELLES-CUNIT


El diumenge 5 de juny en el Casal municipal de Cunit la PLATAFORMA CIUTADANA PER LA DEFENSA DEL MEDI AMBIENT DE CUBELLES-CUNIT va convocar als veïns dels dos municipis per informar de les gestions realitzades amb ambdós Ajuntaments, altres organismes estatals i la empresa ENDESA GENERACIÓN SL a fi d’aturar qualsevol projecte d’instal·lació energètica contaminant. Una mostra d’aquestes gestions junt amb la història en fotografies de la Tèrmica es presentava en uns expositors.

En el transcurs de l’acte que va comptar amb la presència de 120 veïns, sense la representació del governs d’ambdós municipis, es va donar compte de la MEMORIA des de juny de 2004 a juny de 2005: un recull les gestions realitzades i les accions veïnals portades a terme per al desmantellament de la tèrmica actual; així com l’actuació en front de la presentació del Pla d’Energia de Catalunya 2006-2015.

Falta poc per arribar a les 10.000 signatures recollides, que es continuen recollint, de recolzament als principis de la PLATAFORMA, apostant per les energies renovables menys contaminats i d’escassa repercussió de CO2 a la atmosfera.

Entre les accions previstes de realitzar, hi ha la reunió amb el Conseller de Treball i Indústria per tractar el tema del futur emplaçament de noves centrals tèrmiques de cicle combinat i, en particular, el de la central del Foix.

Alhora que respecte al Pla Energètic 2006-2015 s’està preparant un document d’al·legacions que es presentarà des de la PLATAFORMA, des de les Federacions de Veïns de Cubelles i de Cunit; així com des dels veïns, mitjançant el recull d’un model que es repartirà per emplenar individualment.

Seguidament, després de manifestar l’aprovació a les accions fetes i per fer, els veïns van expressar la seva opinió i suggeriments entre el que destaca el recolzament a la lluita fins a l’obtenció dels objectius plantejats, a la continuïtat de la “casserolada i xiuletada “ a la porta de la Tèrmica, i més tenint en compte que cada setmana augmenta la participació.

Potenciar les campanyes de sensibilització d’alerta als projectes d’ampliació de l’empresa ENDESA GENERACION; així com dels efectes sobre la salut, el medi ambient, etc. En aquest sentit i com a acció immediata:

- Posar pancartes de "NO A LA TERMICA" o similar en els balcons.

- Posar enganxina fetes des de la PLATAFORMA per aquest fi amb la llegenda:
“TERMIQUES NO. HOSPITAL COMARCAL SI”.
També, podeu contactar per e-mail: fav@favcunit.net; així com visitar www.favcunit.net on publiquem les gestions i actuacions de la PLATAFORMA.

Fernando Alvarez Estevez José Botello
President FAV Cubelles President FAC Cunit
MÉS INFORMACIÓ CAMPANYES CONTRA LA CONSTRUCCIÓ DE NOVES TÈRMIQUES A CUBELLES: www.cubelles.ca i a stopendesa@yahoo.es
ICb I LA CAMPANYA ELECTORAL A GALICIA

Ens arriba, per part d'un insigne col.laborador i amic, la referència de la pàgina web http://www.fragaga.org/ que resulta molt recomanable per sergui els DESGAVELLS DE MANUEL FRAGA IRIBARNE. MOLT RECOMANABLE.

«Si a una mujer le preguntan con cuántos hombres se acuesta, no suele dar una respuesta absolutamente certera.Y en política pasa lo mismo»
Manuel Fraga, 11/6/2005

Ante os malos resultados que lle vaticinan os sondeos, hoxe Fraga atreveuse a comparar a sinceridade das persoas que respostan a unha enquisa electoral coa sinceridade das mulleres ao falaren da súa vida sexual.

Visita recomanable i més informació a http://www.fragaga.org/

12.6.05

DONES LA FITA DE CUBELLES PROPOSEN LES SEGÜENTS ACTIVITATS:

Recull d´informació aportada per Dones La Fita al Diari de Cubelles i trasmessa desde la Xarxa Feminista en relació a temes puntuals i d´interés .

PROPOSTA DE SOLIDARITAT DE LA XARXA FEMINISTA
En la darrera assemblea de la Xarxa Feminista, realitzada el passat 4 de juny, es va acordar, entre d'altres, que distribuiríem per correu electrònic alhora que ens afegíem a la campanya de suport de la Aung San Suu Kyi, lluitadora birmana pels drets humans al seu país, premi Nobel de la Pau (1991) que fa més de 9 anys que viu en arrest domiciliari i que el proper 19 de juny, complirà 60 anys. (en adjunt trobareu més informació sobre aquesta dona)

Des de la web www.actionburma.com fan una campanya per enviar e-mails a la Junta militar reclamant l'alliberament de Suu Kyi. És molt senzill, només cal posar el teu nom i la teva adreça electrònica, fer un clik a send i ja està.
www.xarxafeminista.org
xarxafem@xarxafeminista.org

CURS D'ESTIU GÈNERE, DRET I POLÍTICA
La Universitat Pompeu Fabra organitza el curs d'estiu Gènere, Dret i Política, coordinat per les professores Eugènia Revilla i Neus Torbisco del 4 al 15 de juliol.
www.upf.es/estiu

STOPENDESA INFORMA

Gràcies al treball desinteressat de diversos voluntaris i col.laboradors us oferim un ampli resum d'información relatius a la lluita contra la instal.lació de noves Centrals Tèrmiques a Cubelles.
Stopendesa+ICb= NO MÉS TÈRMIQUES A CUBELLES

UNA TIERRA CON LOS AÑOS CONTADOS
Plataformaarcos escribió "Luciano Lozano Muñiz
El actual modelo energético basado en la quema de combustibles fósiles (carbón, gasóleo, gas...) y la energía nuclear es insostenible. La única alternativa posible a corto plazo viene dada por un modelo energético basado en las energías renovables. El sistema energético debe someterse a los límites de la Naturaleza. No podemos sobrepasar la capacidad de la atmósfera para absorber CO2. Por otro lado, otros gases y partículas contaminantes ya afectan directamente a la salud de las personas.La temperatura de la Tierra aumenta a causa del CO2. El efecto invernadero es evidente. Las consecuencias de la subida de temperatura en un futuro próximo serán catastróficas para la Humanidad. Algunos inconscientes pensarán que estoy divagando y dirán: “no será ‘pa’ tanto”. Al mismo tiempo que está aumentando la temperatura se está originando un fenómeno contrario de enfriamiento que los científicos llaman “Oscurecimiento de la Tierra”.
SEGUIR LEYENDO EN: www.nodo50.org
ALGUNOS EFECTOS DE LAS TÉRMICAS
Notas de Prensa - Enviado el Viernes, 6 de Mayo de 2005 (19:32) por Rami
Plataformaarcos escribió "Los periódicos están ofreciendo informaciones que favorecen la imagen de IBERDROLA, que se gasta mucho dinero en publicidad. Es una pena, pero el dinero manda.Es mentira que la central térmica de ciclo combinado de Iberdrola reduzca las emisiones en un 60 %. Hay que decir la verdad. Las 3 centrales térmicas de ciclo combinado, dos de Iberdrola ( Enron + Guadalacacín Energía) y la Unión FENOSA, que está a punto de obtener la Declaración de Impacto Medio Ambiental, contaminarán el aire que respiramos y nuestras aguas. Iberdrola no reducirá las emisiones contaminantes, las sumará a las ya existentes, aunque estas térmicas sean menos contaminantes que las tradicionales. Arcos ya es el cuarto foco contaminante en CO2 de Andalucía.Aunque contaminen menos que las de carbón, estas tres centrales, con una producción de unos 2800 megavatios, emitirán gases contaminantes y vertidos tóxicos a las aguas. El gas natural que quemarán a la hora, será de 400 toneladas a la hora. Las principales emisiones serán: NOx : 775 kg. a la hora; CO : 225 kg a la hora; CO2 : 1.000 toneladas a la hora. Cuando funcionen con el peligroso gasóleo, estos datos serían mucho más altos. Además, emitirían toneladas de SO2. Iberdrola emitirá 5.000.000 de toneladas de CO2 al año.
SEGUIR LEYENDO EN: www.nodo50.org

EXPLICANDO LA FOTO DE LA CENTRAL DE CICLO COMBINADO
PlataformaArcos escribió:
"La foto que aparece en el inicio de nuestra página Web (y que puedes ver al final de esta noticia, pulsando sobre "Leer más..." corresponde a una de las chimeneas de una central térmica de ciclo combinado. En Arcos podríamos tener 7 chimeneas como esa.Cada chimenea sale de un cuerpo de 400 megavatios. En nuestra sierra, en Arcos, se pretenden instalar 1600 megavatios de la multinacional vasca Iberdrola y 1200 de Unión Fenosa. En total podrían ser 2800 megavatios. Aunque lo van a tener muy difícil.Plataforma Ciudadana No a las Térmicas"
LO QUE PODRIAN HACER POR CUBELLES LOS PARTIDOS QUE SE VANAGLORIAN DE TENER DIPUTADOS Y DIPUTADAS EN MADRID!!!
EL CONGRESO DE LOS DIPUTADOS TRATARÁ DE UNA MOCIÓN CONTRA LA CENTRAL DE CICLO COMBINADO DE MORATA DE TAJUÑA

Un Diputado de Los Verdes, que fue en las listas del PSOE por Sevilla, ha presentado una sencilla proposición "no de Ley". Tiene su interés que le haya pedido al Gobierno que cambie en este tema: el texto es el siguiente:
"La construcción de una central térmica, de ciclo combinado, en Morata de Tajuña, en la provincia de Madrid, ha provocado el rechazo unánime de todos los vecinos del municipio, del Ayuntamiento en pleno (con todos los grupos municipales PP, PSOE y PP) y de numerosos sectores sociales de la comunidad autónoma madrileña. Las consecuencias de carácter ambiental y sanitario de este tipo de centrales, así como lo inconveniente del modelo energético que representa, han llevado a los vecinos a manifestar, reiteradamente, su firme oposición al proyecto.
PROPOSICIÓN NO DE LEY
El Congreso de los Diputados insta al Gobierno a revocar la Declaración de Evaluación de Impacto Ambiental de la Central Térmica de ciclo combinado de Morata de Tajuña, en la provincia de Madrid.
Y LO QUE PODRÍAN HACER POR CUBELLES LOS PARTIDOS QUE SE VANAGLORIAN DE TENER REPRESENTANTES EN EL PARLAMENT DE CATALUNYA!!!
La Asamblea de Madrid aprueba una moción contra la central térmica de Morata
Ayer, 5 de abril, la Asamblea de Madrid aprobó por mayoría una Proposición No de Ley que insta al Gobierno Regional a rechazar el proyecto de construir una central térmica en el término municipal de Morata de Tajuña, considerando que la emisión de óxidos de nitrógeno y de partículas en suspensión podrían suponer un grave riesgo para la salud y el medio ambiente.
La moción fue presentada por el Grupo de Diputados de IU y apoyada por el PSOE, los diputados del PP optaron por abstenerse.
MÉS INFORMACIÓ SOBRE LA CAMPANYA D'STOPENDESA i ICb CONTRA LA CONSTRUCCIÓ DE NOVES CENTRALS TÈRMIQUES A CUBELLES a:

9.6.05

COMEDORES ESCOLARES SOSTENIBLES Y PROMOTORES DE LA INCLUSIÓN LABORAL

Alimentos ecológicos, gestión sostenible de los residuos y dieta sana en las escuelas. Son los pilares de un nuevo proyecto de la Fundación Futur, que invita a los centros a tener comedores sostenibles y a promover la inserción laboral.

Redacción (06/06/2005) A partir del próximo curso, los centros educativos y las guarderías que lo deseen pueden modificar su modelo de comedor escolar por otro más sostenible y que promueva la inclusión de personas en situación de riesgo. La propuesta la hace la Fundación Futur, que impulsa un proyecto de comedores escolares sostenibles en el que los alimentos ecológicos, la reducción de residuos y el mensaje de una dieta sana son los protagonistas.
Se trata de poner en marcha comedores sostenibles "que incluyan los ejes alimentario, medioambiental, social y educativo" y que supongan unos "costos aceptables" para las escuelas, explica Xavier Pont, responsable del proyecto. Así, Futur propone a los centros educativos menús ecológicos y diversos, que ofrezcan "como mínimo un 30% de productos ecológicos, un 50% de productos locales, un 75% de productos no procesados, un 10% de productos de comercio justo y una diversidad de tres menús adaptados a las necesidades de todos los alumnos".
Més informació a: http://www.canalsolidario.org/web/noticias/noticia/?id_noticia=6569

8.6.05

STOPENDESA INFORMA
L'EMPRESA PROMOTORA DE LA CENTRAL TÈRMICA DE BANYERES-BENEIXAMA ABANDONA EL PROJECTE

En un escrit enviat al Ministeri de Medi Ambient el 19 d'abril, Global3 comunicava la seua decisió, causada per l'oposició dels ajuntaments implicats

La Colla Ecologista La Carrasca-Ecologistes en Acció d'Alcoi ha tingut accés a l'escrit que l'empresa Global3 Peaker va enviar el passat 19 d'abril al Ministeri de Medi Ambient, mitjançant el qual li comunicava la renúncia al projecte de la central tèrmica de Banyeres de Mariola-Beneixama.En l'escrit, que va tindre entrada en la Direcció General de Qualitat Ambiental i Avaluació Ambiental del Ministeri el 25 d'abril, diu textualment:
"Habida cuenta la oposición que los Ayuntamientos implicados han manifestado al proyecto en recientes fechas, le informamos de que Global3 Peaker S.L.U. ha decidido abandonar la tramitación de dicho expediente y en consecuencia dicho Proyecto."
Des de febrer d'enguany, quan el nostre grup va alertar de l'existència del projecte i de les seues repercussions sobre la salut i el medi ambient, l'oposició popular ha sigut exemplar, sobretot a Beneixama i Banyeres. En unes poques setmanes s'han organitzat actes informatius, recollides massives d'al·legacions, pronunciaments unànimes dels ajuntaments, etc.Felicitem, per tant, totes les persones i associacions que s'han mobilitzat per paralitzar aquesta important agressió ambiental, i també als Ajuntaments de Beneixama i de Banyeres de Mariola, que han sabut recollir l'opinió dels seus pobles.Aquesta victòria ens ha d'alegrar a tots i a totes, però també ha de servir per fer-nos més conscients dels greus impactes que causen les centrals de generació de l'energia, encara que els pobles que les pateixen estiguen lluny.Per això, perquè la solució no és lliurar-nos del problema traslladant-lo a altres zones, reclamem una nova política energètica dirigida a reduir el consum. De fet, són moltes les mesures que es poden prendre per estalviar i utilitzar de manera més eficient l'energia, sense que això supose cap pèrdua de qualitat de vida: tecnologies més eficients en la indústria, utilització de llums de baix consum, foment dels electrodomèstics més eficients, millores en l'enllumenat públic, promoció del transport públic, etc.Així mateix, demanem un impuls decidit a les energies renovables (solar i eòlica, fonamentalment), amb una acurada selecció dels emplaçamentS en el cas de l'eòlica, que evite les zones d'alt valor natural i paisatgístic
Educació i Joventut
UNA CINQUANTENA D'INFANTS ES QUEDEN SENSE PLAÇA A LA LLAR D'INFANTS LA DRAGA

L’Ajuntament de Cubelles presenta una solució provisional que passa per la creació d’una ludoteca infantil a l’antiga Llar d’Infants l’Estel.

La llar d’infants la Draga matricularà 90 alumnes de cara al curs 2005- 2006, repartits en una classe de nadons amb 8 infants, dues de P1 amb 13 nens i tres de P2 amb 56 alumnes. La llista d’admesos, en la què hi ha hagut 112 sol·licituds, va sortir publicada el passat 27 de maig, quedant exclosos 56 sol·licituds, de les quals 49 famílies són de Cubelles.
Més informació a www.cubelles.org

7.6.05

Suècia tanca definitivament la C.N. de Barsebaeck-2 !
Barsebaeck-2 és només l’inici ! Globalitzem l’aturada de les nuclears !
Treballem per aconseguir-ho !

El dia 31 de maig de 2005 va deixar de funcionar definitivament el reactor nuclear de Barsebaeck-2. El darrer watt d’electricitat nuclear va ser generat pel reactor Barsebaeck-2 a mitja nit del 31 de maig del 2005. El reactor de Barsebaeck-2 produïa de l’ordre del 3% de l’electricitat a Suècia, on l’energia nuclear proveeix encara el 40% de tota l’electricitat generada.
Suècia continua així el camí iniciat l’any 1980 quan la ciutadania sueca va votar en un referèndum a favor del tancament de totes les nuclears a Suècia. Ja l’any 1999 es va tancar definitivament el reactor nuclear de Barsebaeck-1.
Després de més de 20 anys de lluita, el moviment antinuclear suec i escandinau, així com tot el moviment antinuclear europeu celebraren arreu aquest important esdeveniment, pel qual Suècia ha decidit tancar una nuclear que és a només 20 km de la capital de Dinamarca (Kovenhavn).
Aquesta situació no és pas única a la UE. Hi ha 46 reactors nuclears amb una potència de 37.903 MWe (el 29,5 % de tota la potència nuclear instal·lada a la UE) situats a una distància inferior a 50 km d’alguna frontera nacional. Alemanya te 10 reactors nuclears situats a menys de 50 km de la seves fronteres (6 a França i 4 a Suïssa), Bèlgica en té 9 (8 a França i 1 a Holanda), Holanda en té 8 (7 a Bèlgica i 1 a Alemanya) i Àustria en té 6 (tots situats a la República Txeca).
Gairebé la meitat dels països europeus no disposen de centrals nuclears (Dinamarca va decidir a mitjans dels anys 80 que no construiria cap reactor nuclear: era el resultat de les campanyes fetes pel moviment antinuclear danès agrupat entorn de la OOA).
En la decisió de tancament de la central nuclear de Barsebaeck-2 hi ha jugat un paper clau el fet del gran perill que representava mantenir-la en funcionament en un entorn molt habitat i rodejat de fèrtils terres de conreu.
Millor actius avui que radioactius demà !
Signa la crida ‘Un milió de ciutadanes i ciutadans de la UE demanen el tancament de totes les centrals nuclears’ !
Ja has signat la petició '1.000.000 de ciutadanes i ciutadans de la UE demanen la sortida de l'energia nuclear? Fes-ho ara mateix, anant a: http://www.energiasostenible.org/sec.asp?id_link=87&id_up=4 I ajudaràs a fer un món lliure de nuclears
Més informació a:
Grup de Científics i Tècnics per un Futur No Nuclear
GCTPFNN Apartat de Correus 10095 E
08080 Barcelona Catalunya Tel. 93-2680607

6.6.05

Plataforma en Defensa de l'Ebre

El dissabte 18 de juny,tarda i nit,
celebrarem la festa per la inaguració de la Casa de l'Aigua a Tortosa.
celebrarem el primer aniversari de la modificació de la llei del PHN
Anunciarem el començament d'una nova etapa en la lluita per la defensa del Riu i el Territori
Ens agradaria tenir la presència de la gent que ha fet tot això possible.

Esteu convidats i convidades

Sàbado 18 de Junio, tarde y noche
celebraremos la fiesta por la inaguración de la Casa de l'Aigua a Tortosa
celebraremos el primer aniversario de la modificación de la ley del PHN
Anunciaremos el inicio de una nueva etapa en defensa del Rio y del Territorio
Nos gustaria que estuvieran presentes la gente que ha hecho posible todo esto.

estais invitados y invitadas
STOPENDESA INFROMA

VOLUNTARIS PER CONÈIXER LES EMISSIONS DOMÈSTIQUES DE CO2 ENTRE LES FAMÍLIES CATALANES

Amb motiu del DIA MUNDIAL DEL MEDI AMBIENT Ecologistes en Acció de Catalunya fa una crida a la participació social en el projecte de recollida de dades de consum energètic. Amb la propera arribada de l’estiu la necessitat de disposar de dades de consum que reflecteixin els cicles estacionals és important, des de desembre del 2004 un total de 250 famílies s’han autoauditat i ens han facilitat les seves dades de consum d’energia.

Animem a analitzar el consum energètic i passar les dades a la pàgina web: http://www.ecologistesenaccio.org/energdades/index.php que permet que, mitjançant un senzill full de càlcul, cada família pugui obtenir una avaluació aproximada del seu volum d'emissions de CO2, el principal gas responsable del canvi climàtic d'origen humà. Al mateix temps la pàgina web permet que Ecologistes en Acció de Catalunya pugui obtenir dades directes del consum energètic real per família, una eina important per poder dissenyar propostes d'estalvi energètic adequades a cada grup social. Aspecte aquest que es concretarà en un informe que es publicarà a inicis del 2006.
La NOVA CULTURA DE L'ENERGIA tracta de canviar els pressupostos sobre el que es basa tota la cultura energètica actual. Els criteris bàsics d'una nova cultura de l'energia són : l'ESTALVI, l'EFICIÈNCIA i l'APROFITAMENT DELS RECURSOS RENOVABLES. Ecologistes en Acció de Catalunya considera que el paper de la societat civil en aquest canvi no ha de ser d'espectador passiu, a més de reivindicar davant els poders polítics i econòmics que posin la protecció del medi ambient per davant dels seus interessos electorals i econòmics, cal informar-se, actuar, esdevenir gestors ambientals i energètics, cercar solucions i aplicar allà on es pugui els coneixements obtinguts.Les polítiques col·lectives són una condició necessària, però no suficient. Les millors polítiques fracassaran si cada persona no actua de manera responsable. L’estalvi i l’eficiència són conceptes que tothom ha d’aplicar al seu comportament quotidià, i tan sols a partir de la informació i el coneixement rigorós disposarem de pautes per a una acció fonamentada i sostenible.Encara que les estadístiques energètiques son abundants, no totes son fiables. El procés d’elaboració del Pla Energètic de Catalunya (2006 – 2015) i altres treballs anteriors com el Pla de Millora Energètica de Barcelona, han posat de manifest la carència de dades sobre les pautes de consum a petita escala (d’indústria, d’empresa, de llar, de comerç) que permetin dissenyar polítiques per cobrir els serveis que ens proporciona l’energia amb el mínim consum energètic. L'objectiu d'aquesta pàgina és recollir informació del sector domèstic. Es tracta d’un sector de consum important, que l’any 2003 va consumir aproximadament el 34,9% del total de l’energia final de Catalunya (el 13,3% per serveis energètics directes i el 21,6% per a mobilitat de persones), apropant-nos d’aquesta manera a la realitat del consum energètic des d'una perspectiva independent de la de les grans companyies de subministrament. Una Nova Cultura de l'Energia implica abordar simultàniament la implantació de mesures d'estalvi i eficiència energètica, la implantació massiva de les energies renovables, la reordenació de la xarxa de subministrament elèctric amb criteris descentralitzats, la autorització restringida de noves centrals tèrmiques de cicle combinat, i el tancament progressiu de les centrals tèrmiques i nuclears en funcionament al nostre país; però sobretot implica un canvi de mentalitat econòmica i social, substituint el concepte de consum d’energia per la determinació dels serveis energètics, es a dir, les necessitats de calefacció, refrigeració, desplaçament, il·luminació i equipaments que l’energia ens subministra.En aquesta línia les organitzacions Greenpeace, Eurosolar i Ecologistes en Acció de Catalunya han redactat el Manifest per una Nova Cultura de l’Energia a Catalunya en que, entre altres coses es planteja la necessitat del "desplegament dels mitjans informatius i formatius necessaris per a que, amb data límit de l’any 2010, la ciutadania de Catalunya disposi de mitjans que li permetin entendre les implicacions ecològiques, econòmiques, socials i culturals de la producció i el consum d’energia al nostre país, assolint així la necessària alfabetització energètica" (Apartat E de la proposta 20 del Manifest).
Una part important d'aquesta nova cultura consisteix en realitzar una tasca d'educació social en matèria energètica, és com a part d'aquesta tasca que la pàgina web http://www.ecologistesenaccio.org/energdades/index.php ofereix aquesta proposta.
Per a més informació sobre estalvi i eficiència en l’ús de la energia domèstica es pot descarregar un exemplar de la GUIA D'ESTALVI ENERGÈTIC en format pdf (1029 Kb) de l'adreça http://www.bcn.es/agenda21/A21_text/guies/estalvi_energetic.pdf
Barcelona, 5 de maig del 2005
Més informació a www.cubelles.ca

5.6.05

ICb i STOPENDESA DONEN SUPORT AL MANIFEST PER UNA NOVA CULTURA DE L'ENERGIA A CATALUNYA

Greenpeace
Ecologistes en Acció de Catalunya
Eurosolar


L’ESBORRANY VERSIÓ 2 DEL PLA DE L'ENERGIA DE CATALUNYA 2006–2015: UNA ALTRA OPORTUNITAT PERDUDA PER AVANÇAR CAP A UN MODEL ENERGÈTIC SOSTENIBLE

1. INTRODUCCIÓ
El present document contrasta l'esborrany versió 2 del PLA DE L'ENERGIA DE CATALUNYA 2006 – 2015 (en endavant PEC), un text de 279 pàgines, amb els compromisos adquirits pels tres partits que constitueixen el Govern de la Generalitat en l'Acord del Tinell, un pacte que Greenpeace, Ecologistes en Acció de Catalunya i Eurosolar considerem un bon primer pas envers un sistema energètic més sostenible a Catalunya.

L’Acord del Tinell reflecteix una voluntat de transició cap a una nova cultura de l’energia, que ha d’incorporar com un dels seus principals eixos la dimensió ambiental de l’obtenció, la distribució, l’ús i el malbaratament d’aquest recurs. Com hem expressat en el Manifest per una Nova Cultura de l'Energia a Catalunya, les entitats sotasignats estem convençudes que el PEC només podrà materialitzar aquest canvi de cultura si incorpora, de bon començament, les visions i propostes de la societat civil en l’elaboració de les seves línies estratègiques. De fet, la transparència i la participació pública no deixen de ser una dimensió més del canvi proposat.

Malauradament, els fets ens han donat la raó i bona prova n'és que el text que ha sortit des del Departament de Treball i Indústria sense que hi hagi hagut cap procés de participació digne d'aquest nom, no tan sols no acompleix l'Acord del Tinell, sinó que hi va radicalment en contra, com mostrarem en analitzar cinc dels seus aspectes principals. Per això, al final d'aquest document s'hi formulen un bloc de demandes, incloent-hi la retirada d'aquesta proposta i l'elaboració d'un Pla d'Actuació Política que traci uns objectius concrets a l’entorn de l’energia. Considerem que, en l’actual mercat liberalitzat, és en l'establiment de polítiques, no en uns càlculs basats en paràmetres que no es troben sota control del Parlament i del Govern, allà on es poden ajustar les regles del joc.

Les organitzacions promotores del Manifest i les que li donem suport ens comprometem a presentar a la societat propostes rigoroses, tècnicament factibles i contrastades que demostrin que és possible una nova cultura de l’energia; el que no podrem mai serà subministrar el valor i la voluntat política a les persones escollides democràticament per portar a terme els canvis; el canvi de model energètic no serà fruit d’una evolució espontània, ja que els poderosos interessos empresarials que treuen benefici de l’actual model no renunciaran a perdre’l per voluntat pròpia, per molta evidència científica que es faci servir en el debat.

En aquest, com en tants altres àmbits, els canvis seran el resultat d’un acció ciutadana d’ampli abast que decideixi fer front a la irracionalitat imperant.

2. CONSIDERACIONS GENERALS
El canvi de govern de la Generalitat, amb l’accés del tripartit d’esquerres, va permetre obrir un període d’esperança en què es pensava que les dinàmiques nefastes que han determinat, entre d’altres, la política energètica podien anar canviant. Les evidències que el "mercat" no pot donar resposta als problemes que la producció i el consum energètic generen s’han multiplicat en els darrers quatre anys, i determinats aspectes de la política del Govern que van ser recollits a l’Acord del Tinell, especialment l’èmfasi que es posava en la redacció d’un Pla Energètic com a condició prèvia per decidir una sèrie de qüestions energètiques amb una important càrrega de conflictivitat (com la pluja de projectes de centrals tèrmiques de cicle combinat o la construcció de línies d’alta tensió) i d’altres de relacionades (com la mobilitat, l’edificació i l’ordenació del territori), o l’impuls que es donava a les energies renovables, permetien aixecar expectatives que les coses podien anar canviant, tot i que la política de nomenaments en aquest camp, amb un director general vinculat a l’entorn empresarial de Gas Natural, o la filtració d’informes tècnics que contradeien el propi Acord, van plantejar ràpidament dubtes.

L’esborrany definitiu del PLA DE L'ENERGIA DE CATALUNYA 2006 – 2015 s’ha encarregat de reduir a la mínima expressió qualsevol esperança que el canvi de govern signifiqués un canvi de la política energètica.

En la terminologia el PEC planteja la continuïtat del model de creixement, ara en versió més controlada i, com que les paraules són comprometedores, no s’arrisca a parlar ni tan sols de model energètic sostenible i s’apunta a encunyar un altre neologisme adjectivant la seva proposta de "sostenibilista". En altres paraules, el PEC voldria ser sostenible, però el "rigor tecnocientific i el realisme socio-economic" no ho permeten. La justificació és prou il·lustrativa:

"La visió sostenibilista del sistema energètic té per finalitat evitar, tant l’agreujament de les disfuncions socioeconòmiques sobre la governabilitat global i les disfuncions ambientals sobre el medi de la propagació tendencial de l’actual sistema energívor, com la prevenció de les disfuncions d’una eventual crisi energètica." (Pàg. 50.)

Els plantejaments son idèntics als de l'anterior pla, però afegint-hi una quota superior d’energia eòlica i biocombustibles, es a dir, una quota d’energies renovables que, per ella mateixa, no qüestiona l’actual model energètic. En canvi s’entra amb tot luxe de detalls en les infrastructures elèctriques i gasístiques que es consideren "necessàries".

També planteja crear un Centre de Recerca de Tecnologies Energètiques on es treballarien tot tipus de tecnologies energètiques, en comptes de centrar-se només en la recerca i desenvolupament de les energies renovables del nostre país.

Una mostra de la filosofia amb què s’ha redactat el PEC és l’ús del llenguatge; un exemple el tenim en l’ús de la paraula "barreres", en el sentit d’obstacles objectius o subjectius a la realització d’una determinada intervenció. Incloent-hi els títols i els paràgrafs, al PEC es comptabilitzen 69 ocasions en total en què es fa servir la paraula "barreres"; doncs bé, en 21 ocasions corresponen a l’apartat del Pla d’energies renovables, unes altres 33 vegades la paraula es fa servir en l’apartat del Pla d’estalvi i eficiència energètica, i 6 vegades en l’apartat de R+D+I; la resta corresponen als títols dels epígrafs.

Per contra, en tot l’apartat dedicat al Pla d’infrastructures elèctriques la paraula "barreres" no es fa servir en cap moment, amb què és fàcil deduir-ne que no existeixen barreres en el manteniment i la generalització de les tecnologies més insostenibles.

Finalment, els redactors del PEC utilitzen la relació Catalunya/Estat segons com els convé en cada ocasió: així, l'Estat és capaç d'assimilar l'increment escandalós d'emissions de CO2 catalanes que comporten les noves centrals tèrmiques; però, en canvi, sembla que no es pot comptar amb el potencial estatal d'energies renovables per avançar el tancament de les centrals nuclears.

3. ESTALVI I EFICIÈNCIA
La política d’estalvi i eficiència dissenyada en el PEC pateix de la mateixa manca de valoració ambiental de la problemàtica de l’energia que és comuna a tot el Pla. L’apel·lació reiterada al "realisme", no significa valorar de manera real els impactes del malbaratament energètic i la necessitat d’aplicar polítiques decidides per tal de reduir-los.

Malgrat que es reconeix el paper que ha jugat la política de preus portada a terme pels governs anteriors en la creació de pautes de consum energètic (pàg. 173), no es fan servir les atribucions del Govern per formular una nova política que permeti assolir un objectiu d’estalvi i eficiència acord amb la gravetat de la problemàtica ambiental. El PEC minimitza el paper de l’Administració i passa la responsabilitat a un ens tan abstracte com "els usuaris o consumidors", aquesta línia evasiva es manté al llarg dels apartats relatius a "Finalitat" i "Motivació", però és en el capítol de "Metodologia" on es troba el nucli justificatiu de la proposta.

En efecte, en comptes de definir de manera clara i entenedora la problemàtica social i ambiental relacionada amb els preus, ajustar-los progressivament al cost real que estem pagant per l’energia, i organitzar tot el Pla en base a aquesta nova situació, la qüestió s'esmenta en darrer lloc i en termes genèrics en l’apartat de requisits (apartat 6.5.3, pàgina 176), sense formular cap proposta concreta de modificació racional dels preus.

Tal com es va fer a l’anterior Pla de CiU per dissenyar la política d’estalvi i eficiència es torna a fer servir la comparació entre un "escenari tendencial" en contrast amb un "potencial de millora"; d’aquesta manera, en comptes d’aixecar acta de la situació insostenible de malbaratament energètic a què ens ha abocat l’actual model, es presenta la continuïtat de l’actual tendència irracional com una opció factible, el que permet avaluar positivament qualsevol canvi que es produeixi.

En la majoria de les dades recollides al PEC es fa referència al consum d’energia primària i final, però a l’hora d’abordar els objectius anomenats d’estalvi tan sols es fa referència a les dades d’energia final de l’any 2015. Tampoc no queda clar perquè es passa de comptabilitzar des de l’any 2003 a l’any 2005.

Un escenari de reducció mínimament satisfactori partiria d’un any base (per exemple, el consum d’energia de l’any 2003) i fixaria un límit temporal en el qual el consum tornaria als nivells de l’any base. A partir d’aquesta hipòtesi es podrien plantejar nous límits de reducció fins arribar a un escenari sostenible. L’exercici que fa el PEC tan sols planteja la disjuntiva entre un consum energètic desbocat i un consum una mica més controlat; d’aquesta manera, el dogma del creixement del consum energètic resta intacte.

Amb les dades de l’escenari dissenyat com a favorable, el consum creix un 15,7% (a raó d’un 1,3% anual) entre l’any 2003 i l’any 2015. Per presentar aquesta situació com el resultat de l’estalvi i l’eficiència, el PEC fa servir el recurs metodològic que hem denunciat (la continuïtat de l’actual escenari insostenible), transformant el que seria una situació de malbaratament energètic més controlat en un escenari d’estalvi i eficiència. D’aquesta manera genera una fictícia "reducció" del consum en 8,5 punts (0,7 punts anuals).

L’anàlisi dels quadres del consum energètic de l’apartat 4 ("Previsions energètiques de Catalunya a l’horitzó dels anys 2010-2015") mostra que la proposta tan sols es tradueix a limitar l’increment del consum de determinats combustibles fòssils, mentre que altres (gas-oil, querosè, gas natural) incrementen el seu paper. De fet, la reducció en el consum elèctric, que hauria de ser la "pedra de toc" d’una veritable política d’estalvi i eficiència no es produeix, l’increment apuntat ni tan sols es cobreix amb l’aportació de les energies renovables.

I és que el PEC manté com una veritat absoluta que és necessari que augmenti el consum d’energia perquè augmenti el PIB. Una veritat que la història ja es va encarregar de desmentir després la crisi del petroli de 1973, quan els països que van desenvolupar polítiques d’estalvi i eficiència van augmentar el seu PIB alhora que disminuïen el seu consum energètic. Tot ignorant les lliçons del passat, Catalunya, com la resta de l’Estat i també Portugal, es distingeixen de la resta de països de l’entorn europeu pel continu augment del consum energètic, fins i tot per sobre del seu PIB.

4. ENERGIES RENOVABLES
Per tal de justificar el manteniment de l’actual model energètic és necessari insistir en dos tòpics: el dèficit energètic de Catalunya i els limitats recursos renovables, cosa que ja s’enuncia de bon començament, a les pàgines 5 i 7, respectivament.

El plantejament mostra la distància entre les premisses de les qual parteix el PEC i les de la nova cultura de l’energia; a Catalunya el PEC diu que tenim poc territori per aplicar les energies renovables: poques zones amb vent aprofitable, poc terreny per a cultius energètics i per a centrals fotovoltàiques (pàg. 54), pretenent que les energies renovables donin una cobertura energètica centralitzada, idèntica a la que es dóna amb els combustibles fòssils i l’energia nuclear.

Això implica reduir el pes del recurs energètic més abundant de Catalunya: l’energia solar. L’energia solar fotovoltaica es presenta com a tècnica i econòmicament inviable, com la més cara pel cost de la producció de silici, com de baix rendiment (assenyala un màxim del 30% a la pàgina 44). L’energia solar es considera una "font energètica extremament dispersa el que dificulta el seu aprofitament a gran escala perquè necessitaria gran quantitat de territori". La justificació per l’incompliment dels Acords del Tinell (assolir un 12% de producció primària basada en energies renovables) es fa amb la mateixa argumentació que en l’anterior Pla energètic de CiU. Com que l’acord parteix del redactat d’una directiva comunitària, s’opta per cenyir-se a la interpretació estricta de la lletra de la directiva enunciant que l’objectiu real és doblar la potència d’una forma proporcional entre els estats. Aquesta decisió ignora, entre d’altres, el Pla de Foment de les Energies Renovables, de compliment obligat, en què s’estableix que aquestes han de subministrar el 12% de l’energia primària.

Dos aspectes particularment criticables del PEC són el manteniment de la incineració dels Residus Sòlids Urbans com a contribució energètica "renovable" (pàg. 55), i el manteniment de l’aportació energètica de la incineració de pneumàtics en cimenteres (pàg. 62), ja que no considera el gran impacte ambiental d’aquestes dues tecnologies.

Finalment, cal apuntar que la preferència del PEC per la inversió en gestió de la demanda per sobre de la inversió en renovables (pàg. 55) no està justificada. Si cal deixar d’invertir en un sector energètic, caldria donar prioritat al descens de la inversió en les energies brutes.

5. KYOTO I COMBUSTIBLES FÒSSILS
Sense realitzar una anàlisi comparativa el document es decanta pels "costos" que tindrà el compliment de Kyoto, tot interpretant a la baixa el compliment dels compromisos; així, sense citar les fonts, el PEC preveu un augment de les emissions mundials de CO2 del 60%. En fer-ho, ignora els compromisos post-Kyoto de la Unió Europea, que són d’una reducció dràstica de les emissions, de fins al 80%, l’any 2050.

També proposa un augment d'emissions a Catalunya d’entre el 93% i el 101% pel 2010 respecte als valors de 1990 (pàg. 120), augment causat, sobretot, per la producció d'electricitat, amb Centrals Tèrmiques de Cicle Combinat, i pel transport, proposta que és inacceptable des de qualsevol punt de vista.

És en aquesta línia en què el PEC no analitza amb detall els costos econòmics per a Catalunya de l’incompliment del Protocol de Kyoto. Des de l’entrada en vigor del Protocol de Kyoto els preus dels permisos d’emissió han augmentat entre un 20 i un 25%, arribant ja als 15 euros per tona de CO2.

Planteja una dependència exterior del seu escenari més afavoridor en torn al 73%, i això sense comptar l’urani. Es a dir, cap millora respecte a l’escenari actual.

Analitza els preus del petroli fins a finals de 2003. Preveu un augment de preus fins a uns 60$/barril cap al 2015. Cal tenir en compte que actualment, des de setembre del 2004, la mitjana està entorn als 50$/barril; 56,60 $, el 16 de març de 2005. També passa de puntetes sobre el fet que el preu del gas està indexat i vinculat al del petroli. Parla d'un futur escenari de volatilitat dels preus del petroli cap a l’any 2030 (pàg. 45), quan es tracta d’una situació que ja la estem vivint des de setembre de 2004. No analitza les possibles conseqüències de la volatilitat a curt termini per Catalunya (comentat inicialment a la pàg. 60).

També tracta d’un futur on la demanda serà superior a la producció (pàg. 45), quan ja ens trobem en aquesta situació (informe BP). No parla de les restriccions lligades ja a la transformació (capacitat de refinat). Però és que, a més a més, ni esmenta que, si volem evitar els efectes ambientals d’un escalfament de l’atmosfera per sobre de 2 ºC, no podrem cremar ni tan sols una quarta part de les reserves conegudes.

A més a més, el preu baix del petroli encareix, comparativament, les mesures d'estalvi i eficiència, que suposen una inversió.

La indiferència cap als costos ambientals resta palesa quan parla de possibles nous jaciments; en aquest apartat es tracta de costos econòmics però no dels problemes ambientals (pàg. 45): Àrtic, selva amazònica, etc. Tampoc no analitza el cost del transport de combustibles fòssils (pàg. 35, programes comunitaris), ni dels problemes ètics que se’n deriven de la dependència de països com Rússia, Iran o Algèria.

A llarg termini, la cobertura de la demanda energètica deixa les energies renovables en un segon pla i realitza una curiosa selecció de tecnologies actualment en fase experimental, però que compleixen dos requisits: basar-se en combustibles fòssils i mantenir una estructura de subministrament centralitzada, la combustió de carbó amb "segrest" de CO2, i l’opció recorrent de la fusió nuclear. A curt termini planteja fer servir el gas, i a mig termini el carbó.

El document eludeix abordar el tancament de les velles centrals tèrmiques de carbó o fuel-oil; proposa un nombre de noves centrals tèrmiques de cicle combinat considerades "necessàries" i, un cop més, s’acosta amb precisió a la llista de projectes que les companyies elèctriques tenen en diverses etapes de tramitació.

6. ENERGIA NUCLEAR
El capítol en què les contradiccions entre l'esperit i la lletra de l'Acord del Tinell (tenint en compte els compromisos electorals de, pel cap baix, dos socis de Govern, ERC i ICV-EUiA, i del soci estatal de l’altre, el PSOE) i el PEC són més flagrants és el referent a l'energia nuclear.

Mentre que l'Acord del Tinell parla de l'establiment d'un programa de tancament de les centrals nuclears catalanes, programa que per definició comporta un calendari que pot durar diversos anys, el PEC analitza únicament les conseqüències d’un tancament immediat de les centrals nuclears catalanes.

No és gens estrany, doncs, donat el menyspreu per les renovables que traspua tot el document, les úniques alternatives que proposa són substituir-les per centrals de cicle combinats.

A més a més, presenta Catalunya com una illa energètica quan, en realitat, està connectada amb la resta de l’estat que té una potència instal·lada molt per sobre de la que realment necessita fins i tot a les puntes de demanda. No entra en el cost que implicarà mantenir-les obertes, ni qui s’ocuparà de reprocessar i emmagatzemar els residus.

Pel que es dedueix del PEC, l’únic inconvenient que té l’energia nuclear és l’oposició social; no hi ha una anàlisi detallada sobre els problemes de seguretat, del tractament dels diferents tipus de residus, de les limitacions de les reserves de combustible. Cap comentari sobre els costos de perllongació de la vida de les centrals nuclears –-el tractament dels residus i els problemes per a la salut i la seguretat-– i qui els paga. De fet, el risc d'accident no ha estat ni considerat pels qui han elaborat aquest PEC.

El PEC no considera el cicle del combustible nuclear per a l'obtenció d'urani com a dependència energètica de l’estranger.

Tornem a tenir una estranya visió de la independència energètica de Catalunya, on sembla més preocupant importar energia renovable per substituir les nuclears que no el combustible que les manté en funcionament.

Les projeccions de futur de generació es realitzen com si les centrals sempre estiguessin a ple funcionament. Les propostes que planteja sobre un tancament passats 40 anys de funcionament no tenen en compte les depeses associades als problemes de funcionament, i van molt més enllà de la vida mitjana de les centrals nuclears arreu del món (22 anys) i de l’admesa en el procés de tancament de les centrals nuclears a Alemanya (32 anys). Aquest optimisme és especialment greu en un moment en què la manca de cultura de seguretat d'ANAV, empresa propietària i gestora de les tres centrals nuclears en funcionament a Catalunya, s'ha fet palesa en l'incident de corrosió del sistema d'aigües essencials de Vandellòs II.

7. INFRASTRUCTURES I LÍNIES D’ALTA TENSIÓ
El PEC, no prou content amb mantenir les centrals nuclears catalanes obertes, i amb assegurar la creació de noves centrals tèrmiques, proposa, a més a més, una nova interconnexió amb França, de 400.000 V, per assegurar, es diu, el subministrament de l'AVE i de Girona.

Es tracta d'obrir una porta a la importació d'energia nuclear francesa, altament subvencionada i per sota del preu de cost (dúmping energètic), que esdevindrà un desincentiu per a qualsevol programa d'estalvi i eficiència energètics.

Pel que fa al subministrament de Girona, el PEC no entra en la consideració de l’aprofitament dels recursos locals existents –-incloent-hi la cogeneració i l'aprofitament de les energies renovables-– en l’anàlisi de la demanda i la seva reducció. Tampoc no explora a fons les alternatives, com l'augment regional de l'emmallat de línies d'alta i mitjana tensió del sistema elèctric peninsular, per assegurar el subministrament de la demarcació. De fet, es fa servir els potencials problemes de subministrament com a excusa per justificar la infrastructura, tot mantenint la lògica del creixement del consum.

La vacuïtat de les preteses exigències de subministrament de l'AVE s'ha fet palesa en el fet que tant des del Ministeri com des del Departament d'Indústria s'està considerant un traçat alternatiu a la l'enllaç Sentmenat – Bescanó - Baixàs, el reforçament o duplicació de la interconnexió ja existent per Vic- Baixàs, que comportaria l'alimentació de l'AVE amb una central tèrmica de cicle combinat. De fet, l'empresa homòloga de Red Electrica d'Espanya a França ha reconegut que per alimentar l'AVE no cal disposar d'una línia de 400.000 volts.

En tot cas, qualsevol nou enllaç a 400.000 v amb França comportarà una nova entrada d'energia nuclear subvencionada francesa que desincentivaria l'estalvi i l'eficiència energètics, i contribuiria a perllongar en el temps, i fins i tot a augmentar, l'amenaça per al medi ambient i la salut dels ciutadans que suposen les centrals nuclears, independentment de la banda del Pirineu en què es trobin.

8. CONCLUSIONS I PROPOSTES
De l’anàlisi anterior es desprèn que l’actual esborrany del PEC és una guia per mantenir una situació de malbaratament energètic generalitzat, en què no tan sols no es tanquen les centrals nuclears sinó que s’hi afegeixen noves centrals tèrmiques de cicle combinat i una nova entrada d’energia nuclear barata des de França. El PEC incorpora, això sí, un augment controlat de les energies renovables i un discurs que ara anomenen "sostenibilista".

Per tot això, demanem.

1. La retirada immediata de l'esborrany del PEC ara en període "d'exposició pública".

2. L'inici d'un procés de participació regulada per a produir un Pla d'Actuació Política a l'entorn de l'energia, en què el Parlament de Catalunya convoqui tant representants de la societat civil catalana com experts totalment independents que elaborin diverses estratègies amb què acomplir l'esperit i la lletra de l'Acord del Tinell, de manera que pugui prendre decisions sobre aquests escenaris. Aquest Pla d'Actuació Política hauria de comportar Plans d'Acció en camps prioritaris com l’Estalvi, l’Eficiència, el desenvolupament de les energies renovables i el compliment dels compromisos de Kioto, entre d’altres.

Al nostre parer, hi ha objectius polítics que poden facilitar la transició cap a una nova cultura de l'energia a Catalunya, entre els quals es poden incloure:

· Que es redueixi en un mínim d'un 1% anual la reducció de la demanda d'energia final.
· Que s'augmenti en un mínim d'un 3% d'augment anual la instal·lació i posada en funcionament d'energies renovables.
· Que Catalunya acompleixi de forma estricta els compromisos de Kyoto.
· Que s'estableixi un calendari de tancament de les centrals nuclears, en què la darrera es tanqui no més enllà de l’any 2015.

Barcelona, a 2 de juny de 2005

Aquest document recull les aportacions de diverses de les 32 entitats que han donat suport al Manifest per una Nova Cultura de l'Energia a Catalunya, a les quals volem expressar el nostre agraïment.

Més informació sobre STOPENDESA a www.cubelles.ca