25.9.06

infraEstructures xarxa ferroviària deficient

Rodalies de Madrid ha rebut més del doble que Barcelona
Barcelona pateix un dèficit històric pel que fa a inversions en infraestructura ferroviària
Les línies de Madrid, més eficients i més barates .Les obres del TGV i a l'Estació de Sants causen moltes incidències
Virgínia Mascaró
La xarxa de rodalia de Barcelona és la gran oblidada. Està gestionada de manera conjunta per Renfe Operadora i Adif (Administrador d'Infraestructures) i porta un retard en inversions de 20 anys. Les mancances històriques s'han traduït en una infraestructura obsoleta i en un servei deficient a causa d'unes línies saturades.
El greuge històric pel que fa a inversions a Barcelona es fa especialment evident si es compara l'antiga xarxa de rodalia de Barcelona, de 520 km, amb la nova de Madrid, de 360 km. La capital espanyola compta amb una xarxa pròpia per al transport de rodalia fruit de les inversions constants per millorar-la dutes a terme durant els últims 20 anys pel Consorci Metropolità del Transport. Això s'ha traduït en una xarxa ben estesa, un servei eficient i unes tarifes més barates que a Barcelona. Gairebé la totalitat de les línies són de doble via, i en alguns trajectes, quàdruple. L'estació principal és Atocha Cercanías, per on passen totes les línies, excepte la C-9.

Desigualtats
Contràriament, els trens de rodalia de Barcelona comparteixen via amb els de mercaderies, regionals i llarg recorregut. Una de les línies més saturades de la xarxa és la Sud (Sant Vicenç, Vilanova, el Prat), l'única entrada ferroviària a la ciutat que compta amb només dues vies de pas. La saturació del trànsit i una infraestructura obsoleta fan que qualsevol petit incident es tradueixi en aturades i retards en els nombrosos combois que hi circulen. Sants és l'estació per on passen tots els trens que arriben a Barcelona, més d'un miler d'entrades i sortides.
Les desigualtats entre una xarxa i l'altra són vigents avui dia. Segons unes dades facilitades pel grup parlamentari de CiU al Congrés, durant els últims cinc anys, l'Estat ha abocat 133 milions d'euros més a la xarxa de Madrid que a la de Barcelona. En aquest període temps, a Barcelona s'hi han invertit 92.206,14 milions d'euros, mentre que Madrid n'ha rebut 225.405, 32. Les quantitats inclouen les inversions de la línia Papiol-Mollet i la integració de l'estació de Vic, a Barcelona, i la nova estació de la Puerta del Sol-Gran Via i la connexió subterrània entre Atocha i Chamartín, a Madrid.
Una millora recent, tot i que insuficient, ha estat la incorporació de dos trens Civia al trajecte Mataró - Barcelona - l'Hospitalet (C-1) -dos més aquest any-, que formen part del pla estratègic que, fins al 2009, incorporarà 80 trens nous per renovar una flota obsoleta.
www.avui.cat