28.9.06

transports
Rodalies serà per a TMB i Ferrocarrils
El govern vol que sigui una empresa catalana qui substitueixi Renfe. No descarta la presència de capital privat.
Q.T.
Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) podrien gestionar els serveis de rodalia de Barcelona. Així ho va explicar ahir el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, que es va mostrar favorable a l'aliança dels dos operadors ferroviaris catalans per desplaçar Renfe de la gestió dels trens de proximitat un cop es faci efectiu el traspàs de les competències dels serveis de rodalia que preveu el nou Estatut.
Nadal va llançar aquesta proposta després de dues setmanes negres, amb constants aturades i retards a la xarxa barcelonina de trens, i a només un mes de les eleccions catalanes. Malgrat que l'Estatut preveu que la Generalitat assumeixi les competències, el cert és que en el sí del departament d'Obres Públiques no hi ha excessiu optimisme de cara a les negociacions que s'hauran de fer amb l'Estat, que exigirà la participació de l'operadora espanyola en el pastís català.
Malgrat el que diu el text estatutari, i com passa en altres tipus d'infraestructures, com l'aeroport, el govern del PSOE es nega d'entrada a perdre el control de la planificació dels trens de rodalia. Mostra d'això és que fins que no es negociïn els termes del traspàs invertirà amb comptagotes als Rodalies catalans. Dels 6.000 milions que el govern i l'Ajuntament de Barcelona han demanat per a la millora de la xarxa, els pressupostos per al 2007 només preveuen la inversió de 35, segons va explicar Nadal.
La proposta del secretari de Mobilitat va agafar en fred els responsables municipals, que malgrat haver demanat participar en la planificació del sistema barceloní de rodalia no havien especificat la fórmula per fer-ho. Fonts de TMB van assegurar que "es tracta d'una decisió política", però que tècnicament és Ferrocarrils de la Generalitat qui està més ben preparat per assumir la gestió dels trens de proximitat. Nadal no va descartar una participació mínima de Renfe o d'alguna empresa privada.
www.avui.cat