22.11.06

S'ho miren des de l'andana
L'Any del Ferrocarril publica el llibre d'or de l'arribada del tren coincidint amb una nova crisi a Rodalies
el reportatge
LAURA MARÍN.
Vilanova i la Geltrú

La presentació del llibre d'or de l'Any del Ferrocarril a la premsa es va fer tot just unes hores abans de l'anunci de la destitució del director de Rodalies per les reiterades incidències del servei. I és que la celebració del 125è aniversari de l'arribada del tren a Vilanova ha estat maleïda des del principi per una de les pitjors èpoques del servei ferroviari a l'àrea metropolitana. Talls del servei, falta d'informació, retards innumerables, avaries, descarrilaments, fugides del tren per les finestres, passatgers atrapats dins d'un túnel...

Però l'Any del Ferrocarril s'ho ha intentat mirar tot plegat des de l'andana, encara que al final aquesta crisi l'ha acabat esquitxant perquè la taula rodona que s'havia de fer ahir a la tarda i que havia de comptar amb l'esperada assistència del responsable de Rodalies de Renfe va quedar coixa. Precisament la setmana que ve es presentarà al públic el llibre d'or de l'Any del Ferrocarril, una publicació coordinada per Albert Tubau que recull algunes de les tesis que s'han fet en els darrers mesos sobre el paper del ferrocarril en el desenvolupament de Vilanova. «Era necessari que quedessin unes publicacions de caire diferent sobre aquest aniversari: primer va ser una reedició del llibre de Coroleu, després es va publicar un material adreçat al públic infantil (basat en la Cercavila de l'Imaginari) i ara el llibre d'or Des de l'andana , explica la regidora de Cultura de Vilanova. Mercè Foradada ha avançat que el llibre recull quatre assajos que reflexionen sobre aspectes diversos del ferrocarril. El primer capítol es dedica a la conferència que va fer el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, sobre el que va significar el ferrocarril al segle XIX i els reptes que havia d'afrontar el servei al segle XXI. Un altre del assajos recollirà els èxits i fracassos del ferrocarril a Catalunya –l'autor és el catedràtic d'història Pere Pascual– i el tercer és la tesi de l'historiador local Francesc Xavier Puig Rovira. «Durant aquest any, Puig Rovira ha defensat que fa 125 anys hi va haver una empenta extraordinària per part de Ferran i Gumà per portar el ferrocarril a Vilanova, però que al darrere seu hi havia tot un teixit humà a la ciutat que va crear una situació favorable per impulsar el projecte», ha remarcat Foradada, que destaca figures com ara la de Víctor Balaguer, l'alcalde del moment i Lluch i Rafecas.

Des de l'andana de Vilanova i la Geltrú (125è aniversari de l'arribada del ferrocarril 1981-2006) inclou un text inèdit de l'autor del recull, l'historiador Albert Tubau, que fa una atenció especial a la relació que hi va haver entre el creixement del sector industrial a Vilanova i l'arribada del ferrocarril, posant l'accent en la fàbrica Pirelli. El llibre, que es completa amb un important reportatge gràfic d'aquests 125 anys de trens a Vilanova, es presentarà dijous vinent a la biblioteca Víctor Balaguer i es posarà a la venda a partir d'aquesta data a les llibreries de la ciutat al preu de 18 euros.
http://www.vilaweb.cat/